Gasthoofdredacteur Alexander Sakkers

dinsdag 17 april 2012 165x gelezen

Alexander Sakkers

Alexander Sakkers

Centrale rol

Met veel genoegen heb ik het incidentele hoofdredacteurschap van deze special aanvaard. Het is een uitgelezen kans om prominenten van bedrijfsleven, kenniswereld en overheid (inclusief politiek!) aan het woord te laten over een bedrijfstak waarin zo’n 750.000 Nederlanders direct of indirect werken. Door de eeuwen heen waren we de vervoerders en logistieke specialisten bij uitstek en ‘all over the World’ actief. Het is triest te constateren dat we veel hebben verloren van die centrale rol. Herstel ervan is om meerdere redenen wezenlijk van betekenis:  werkgelegenheid voor velen, het floreren van de economie (‘het bedienen van de miljoenen consumenten die wij allen zijn!’) en de internationale positie van ons land in de belangrijkste economieën van de wereld.

Dat het juist nu een geschikt moment is voor de aandacht is uiteraard ook dat de Haagse politici trachten een nieuwe regering te vormen. Welk kabinet we ook krijgen, het is van grote betekenis dat in het regeerakkoord aandacht wordt geschonken aan het belang van transport en logistiek. Ik hoop op een tekst als: ‘Vanwege het belang van het optimaliseren en zekerstellen van de mobiliteit van personen en goederen in ons land zet het kabinet zich  tezamen met bedrijfsleven en kenniswereld in voor een duurzame en economisch efficiënte doorontwikkeling van transport en logistiek’.

 

Een goede bereikbaarheid voor reizigers en transporteurs van de stedelijke centra  en het realiseren van de noodzakelijke robuuste infrastructurele werken voor spoor, water en weg - de westelijke rondweg bij Eindhoven vind ik een prachtig voorbeeld - zijn twee hoofdpunten bij uitstek. Bezuinigen zal helaas nodig zijn, maar niet op deze cruciale beleidsterreinen.

 

Ik wens u veel leesplezier en dank hen die een bijdrage hebben willen leveren!

 

Alexander B. Sakkers

Algemeen Voorzitter Transport en Logistiek Nederland

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.