Gasthoofdredacteur Alexander Sakkers

dinsdag 17 april 2012 171x gelezen

Alexander Sakkers

Alexander Sakkers

Centrale rol

Met veel genoegen heb ik het incidentele hoofdredacteurschap van deze special aanvaard. Het is een uitgelezen kans om prominenten van bedrijfsleven, kenniswereld en overheid (inclusief politiek!) aan het woord te laten over een bedrijfstak waarin zo’n 750.000 Nederlanders direct of indirect werken. Door de eeuwen heen waren we de vervoerders en logistieke specialisten bij uitstek en ‘all over the World’ actief. Het is triest te constateren dat we veel hebben verloren van die centrale rol. Herstel ervan is om meerdere redenen wezenlijk van betekenis:  werkgelegenheid voor velen, het floreren van de economie (‘het bedienen van de miljoenen consumenten die wij allen zijn!’) en de internationale positie van ons land in de belangrijkste economieën van de wereld.

Dat het juist nu een geschikt moment is voor de aandacht is uiteraard ook dat de Haagse politici trachten een nieuwe regering te vormen. Welk kabinet we ook krijgen, het is van grote betekenis dat in het regeerakkoord aandacht wordt geschonken aan het belang van transport en logistiek. Ik hoop op een tekst als: ‘Vanwege het belang van het optimaliseren en zekerstellen van de mobiliteit van personen en goederen in ons land zet het kabinet zich  tezamen met bedrijfsleven en kenniswereld in voor een duurzame en economisch efficiënte doorontwikkeling van transport en logistiek’.

 

Een goede bereikbaarheid voor reizigers en transporteurs van de stedelijke centra  en het realiseren van de noodzakelijke robuuste infrastructurele werken voor spoor, water en weg - de westelijke rondweg bij Eindhoven vind ik een prachtig voorbeeld - zijn twee hoofdpunten bij uitstek. Bezuinigen zal helaas nodig zijn, maar niet op deze cruciale beleidsterreinen.

 

Ik wens u veel leesplezier en dank hen die een bijdrage hebben willen leveren!

 

Alexander B. Sakkers

Algemeen Voorzitter Transport en Logistiek Nederland

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.