Gasthoofdredacteur Bo Boormans

maandag 17 maart 2014 233x gelezen

‘Mobiliteit’ wordt niet méér dan een ‘specialisatie’ binnen ‘Built Environment’, weliswaar een brede opleiding, maar met minder verkeersspecifieke kennis dan wij gewend zijn

 

Lifelong learning stelt hoge eisen aan opleidingen: alles moet anders
Het idee lijkt eenvoudig: als je (hbo-)verkeerskundige wil worden volg je een hbo-opleiding verkeerskunde. Maar een hardnekkig probleem is dat veel te weinig 17- en 18-jarigen de charmes van ons mooie vakgebied herkennen. ‘Te weinig sexy’, heet dat. Mede daarom is de term ‘verkeerskunde’ door de opleiders enkele jaren geleden al ingeruild voor ‘mobiliteit’, en vanaf 2015 wordt het nog erger. Als gevolg van een forse reorganisatie van het aantal hbo-opleidingen in Nederland wordt ‘mobiliteit’ dan niet méér dan een ‘specialisatie’ binnen de opleiding Built Environment. Weliswaar een brede opleiding, met veel aandacht voor ruimtelijke ordening, planologie en stedenbouw, maar met aanmerkelijk minder verkeersspecifieke kennis dan wij gewend zijn. Voor verkeerskunde kies je voortaan pas later in je carrière.

En daardoor wordt een trend versterkt die momenteel al duidelijk zichtbaar is: verkeerskunde wordt een vakgebied voor zij-instomers met een aanpalende hbo-opleiding of voor doorstromende mbo-ers. Verkeerskunde studeer je straks in de avonduren, naast een baan, in een levensfase waarin tijd schaars is. Het wordt volwassenenonderwijs, functie- of zelfs taakgericht en zonder financiële bijdragen van de overheid. Meer maatwerk in een wereld die steeds complexer wordt maakt het niet eenvoudiger voor opleiders. Zij zullen nog nadrukkelijker moeten samenwerken met het werkveld, de werkgevers. Die gaan betalen, en dus bepalen.

Het vraagt om efficiënt onderwijs, e-learning, competentiegericht en met een erkend niveau. De focus binnen het verkeerskunde onderwijs verschuift van breed en integraal naar gespecialiseerd en verdiepend. Dit is al gebeurd met thema’s als verkeersregeltechniek, openbaar vervoer en parkeren. Andere zoals verkeersontwerp en verkeersveiligheid zullen spoedig volgen. Toekomstmuziek? Niets is minder waar, de transitie is volop gaande.

Bo Boormans
Directeur DTV Consultants

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.