Gasthoofdredacteur Wijnand Veeneman

woensdag 11 april 2012 123x gelezen

De grote sprong


Openbaar vervoer moet beter, dat is een mantra dat al decennia opduikt in beleidsnota’s van Europese Unie, rijk, provincies en gemeenten. ‘Openbaar vervoer levert een robuuste bijdrage aan participatie, leefbaarheid, congestiebestrijding en stedelijke ontwikkeling’, staat er dan. Stilstand is achteruitgang en dus moet innovatie helpen.

Uit de krant blijkt dat technische innovatie zelden soepel verloopt en vaak de belofte niet waar maakt. Hybride Phileasbussen kunnen niet eens een hele dag rijden. Nieuwe Sprinters van NS kunnen niet tegen de sneeuw. De OV-chipkaart wordt gehackt. De Noord-Zuidlijn stort bijna in.

In diezelfde krant zijn soortgelijke berichten te vinden rond organisatorische innovatie. Ov-autoriteiten hebben moeten leren hoe ze een busconcessie aanbesteden. De Tweede Kamer heeft moeten wennen aan de nieuwe positie ten opzichte van NS. ProRail en NS leren nog steeds beter samenwerken, terwijl ze al jaren gesplitst zijn.

Misschien werkt het wel zo. We weten goed wat er mis is aan de huidige situatie en willen daar zo ver mogelijk vandaan: een grote sprong dus. Maar grote technische of organisatorische sprongen zijn eigenlijk altijd sprongen in het duister. En vaak land je in het duister verkeerd, er gebeuren dingen die je niet had verwacht. Daarvoor moet je dan corrigeren.

Misschien wordt het tijd dat we innovaties, ook in het openbaar vervoer, meer op die manier gaan bekijken. Gaan nadenken over de onzekerheid die de grote sprong oplevert. Vooraf bekijken of we goed kunnen corrigeren als we ontdekken dat de grote sprong iets anders bracht dan verwacht. Gaan nadenken over hoe we de verwachtingen van de grote sprong temperen, want pas later wordt het echt beter. In plaats van alle hoop te vestigen op die grote sprong.

Grote sprongen zijn nodig. Maar het wordt tijd dat we het gedoe gaan snappen en grote innovaties werkend krijgen.

Wijnand Veeneman
universitair hoofddocent
organisatie en management
TU Delft

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.