Geen rem op meedogenloze autopopulariteit

Het Global Plan promoot een ‘Safe System Approach’

maandag 2 september 2013 93x gelezen

Vooral in de BRIC-landen, zoals hier in india, stijgt het aantal auto’s spectaculair snel
Foto: FIA Foundation

Vooral in de BRIC-landen, zoals hier in india, stijgt het aantal auto’s spectaculair snel Foto: FIA Foundation

‘Het gebeurt verrassend genoeg bijna onopgemerkt, maar op dit moment voert de mensheid een experiment uit met de auto dat zijn weerga niet kent. Het heeft 100 jaar gekost voor we een wagenpark van 1 miljard auto’s bereikten. Nu proberen we dat aantal in 10 jaar tijd te verdubbelen. De meedogenloze opkomst van de populariteit van auto’s vertoont geen tekenen van vertraging.’ Aan het woord: David Ward, algemeen directeur FIA Foundation.

 

‘De geschiedenis van de auto beslaat nu drie eeuwen: uitgevonden in de 19e, volwassen geworden in de 20e en volledig geglobaliseerd in de 21e. Hoewel geïndustrialiseerde landen volwassen voertuigmarkten hebben met lage jaarlijkse groeicijfers, motoriseren de opkomende economieën van onder andere de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) spectaculair snel. De groeiende globale middenklasse voedt de vraag naar meer en meer auto’s.

 

Uitdaging: veiligheidsconsequenties minimaliseren

De uitdaging is om de negatieve veiligheidsconsequenties van deze explosieve groei te minimaliseren, en de VN hebben op tijd de ‘Decade of Action for Road Safety 2011-2020’ uitgeroepen, een erkenning voor het schrikbarend hoge aantal doden en gewonden op de wegen van de wereld waarop we veel te lang hebben moeten wachten.

 

De kern van dit programma is een samenhangend ‘Global Plan for effective road injury prevention’, samengesteld op basis van vele jaren ervaring en best practices. Gebaseerd op het pionierswerk van William Haddon, beïnvloed door het Zweedse ‘Vision Zero concept’ en voortbouwend op de aanbevelingen van het ‘World Report’, promoot het Global Plan de ‘Safe System Approach’.

 

Anders gezegd: We hebben veiliger weggebruikers nodig, in veiliger voertuigen, op veiliger wegen, die beheerd worden door organisaties met de capaciteit en de verantwoordelijkheid om mobiliteitsnetwerken te ontwikkelen en onderhouden die op basis van veiligheidscriteria ontworpen zijn. Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het stimuleren van geïntegreerde maatregelen op alle vijf pijlers tegelijkertijd is misschien wel de grootste uitdaging.

 

Vooral lage- en midden-inkomenslanden zullen sterk politiek commitment en duurzame investeringen nodig hebben. De Decade of Action biedt hiervoor een unieke mogelijkheid die we niet door onze handen kunnen laten glippen.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.