Geluidsvriendelijk ontwerpen

donderdag 13 september 2018 Jan Willem Kerssies 73x gelezen

Karin Vissers, architect en mede-eigenaar Vissers & Roelands Architecten & Ingenieurs.
Karin Vissers, architect en mede-eigenaar Vissers & Roelands Architecten & Ingenieurs.

Karin Vissers, architect en mede-eigenaar Vissers & Roelands Architecten & Ingenieurs.

“Als stedenbouwkundig architect vind ik steeds nieuwe mogelijkheden om bestaande en nieuwe gebouwen en woningen zodanig te ontwerpen dat ze ook geluidsvriendelijk zijn, dan wel dat ze als geluidsmaatregel dienen om verkeersgeluid in het achterliggende gebied te reduceren. 

Op dit gebied blijkt heel veel mogelijk. Een geslaagd voorbeeld is een parkeergarage in de Spoorzone van Strijp-S in Eindhoven. De garage fungeert als geluidswal voor de woningen in de achterliggende wijk. Maar dat niet alleen. De geluidswerende wand aan de spoorzijde heeft een wandbrede innovatieve toepassing die refereert aan de Eindhovense licht- en beeldbuizenfabrieken van weleer. 

Geluidssensoren vangen trein- en andere geluiden op en vertalen dit als bewegende lichtgolven in de vorm van een equaliser op de polycarbonaat gevel. De hoogte van de gevel en het lichtkunstwerk zijn zo ontworpen dat treinpassagiers de actuele geluidseffecten op ooghoogte kunnen zien. 

Deze interactieve oplossing past perfect in het Eindhovense beleid met speerpunten Techniek, Design, Kennis. Bij al onze ontwerpen nemen wij het geluid in de omgeving mee als uitgangspunt om daarmee een prettig leefklimaat te kunnen realiseren. Ik merk dat er steeds meer aandacht is voor het leefbaarheidsaspect en daarmee ook voor de geluidsbelasting.” 

Bekijk hier de PowerPoint-presentatie van Karin Vissers.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.