Gemeente Breda: 'Handwijzer zonder lamp'

donderdag 16 februari 2017 Nettie Bakker 101x gelezen

‘Door mijn werk en lidmaatschap van twee bewegwijzeringscommissies, ben ik goed geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen in bewegwijzering. Zo volg ik bijvoorbeeld alle materiaalontwikkelingen die ongewenste schittering en ook zwarte vlekken door vocht op borden kunnen voorkomen.

Dat brengt me wel op een grote zorg voor de toekomst: de borging van kennis van bewegwijzering. In beide commissies zie ik geen jeugd verschijnen. De ‘echte’ bewegwijzeringskunde zit gelukkig bij de mensen van de NBd, maar wordt bij de wegbeheerders voornamelijk van collega op collega overgedragen. Ik werk bijvoorbeeld al twee jaar lang mijn opvolgster in. Dit is echt een aandachtspunt richting de toekomst. Je hebt natuurlijk een richtlijn als basis, maar moet je daarvan afwijken, dan moet je er meer kaas van hebben gegeten.

Als ik denk aan mijn leermeester, de nu gepensioneerde Pim Seiler van de ANWB, dan vermoed ik dat hij wel makkelijk de omvang van een 24-delige Winkler Prins zou halen als hij al zijn voorbeelden zou beschrijven van hoe je in de praktijk soms moet afwijken van de richtlijn. Een goed initiatief is de ontwikkeling van een NBd Academy, want juist in de praktijk blijft het van belang dat je weet hoe je tot een veilige oplossing kunt komen.

De toekomst van bewegwijzering? Mensen zeggen wel eens: ‘Alle bewegwijzering kan wel weg vanwege de navigatiesystemen. Als iedereen zelfrijdend rijdt, is dat denkbaar, maar dan heb je nog de fiets, die zie ik niet zelfrijdend worden. Dus, nee, ik denk niet dat de navigatiesystemen de bewegwijzering overbodig maken. We ontwikkelen wel naar dynamische bewegwijzering en er zijn interessante ontwikkelingen in de materialen.

Zo hebben we samen met HR Groep, een handwijzer met verlichting geplaatst op een plaats waar geen stroomvoorziening is. Met de nieuwe technologie, ‘Smart Ultimate Lighting’, ik noem het ‘licht zonder lampje’, geeft het bord licht zonder lamp en stroomtoevoer. Overdag laadt het systeem dag- en zonlicht op en straalt dat ‘s nachts uit. Echt een ontwikkeling van TL naar LED naar Smart Ultimate Lighting’.

Een andere ontwikkeling is de aandacht voor toeristisch-economische bewegwijzering, naast de richtlijn voor de utilitaire bewegwijzering. Hiervoor breiden we de CROW 322 uit. Er lijkt - denk aan de IKEA-file - behoefte aan wat we noemen ‘toeristisch-economische bewegwijzering’. De utilitaire bewegwijzeringrichtlijn voorziet daarin niet. Een voorbeeld is de onlangs in Breda gehouden mega-manifestatie ‘Serious Request’. De beste afslag voor dit evenement was Breda-Noord. Maar wie weet dat? Gelukkig mochten we dat tijdelijk aangeven. Maar hiervoor moet wel een uniformerende richtlijn komen.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.