Gemeente Breda: 'Handwijzer zonder lamp'

donderdag 16 februari 2017 Nettie Bakker 98x gelezen

‘Door mijn werk en lidmaatschap van twee bewegwijzeringscommissies, ben ik goed geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen in bewegwijzering. Zo volg ik bijvoorbeeld alle materiaalontwikkelingen die ongewenste schittering en ook zwarte vlekken door vocht op borden kunnen voorkomen.

Dat brengt me wel op een grote zorg voor de toekomst: de borging van kennis van bewegwijzering. In beide commissies zie ik geen jeugd verschijnen. De ‘echte’ bewegwijzeringskunde zit gelukkig bij de mensen van de NBd, maar wordt bij de wegbeheerders voornamelijk van collega op collega overgedragen. Ik werk bijvoorbeeld al twee jaar lang mijn opvolgster in. Dit is echt een aandachtspunt richting de toekomst. Je hebt natuurlijk een richtlijn als basis, maar moet je daarvan afwijken, dan moet je er meer kaas van hebben gegeten.

Als ik denk aan mijn leermeester, de nu gepensioneerde Pim Seiler van de ANWB, dan vermoed ik dat hij wel makkelijk de omvang van een 24-delige Winkler Prins zou halen als hij al zijn voorbeelden zou beschrijven van hoe je in de praktijk soms moet afwijken van de richtlijn. Een goed initiatief is de ontwikkeling van een NBd Academy, want juist in de praktijk blijft het van belang dat je weet hoe je tot een veilige oplossing kunt komen.

De toekomst van bewegwijzering? Mensen zeggen wel eens: ‘Alle bewegwijzering kan wel weg vanwege de navigatiesystemen. Als iedereen zelfrijdend rijdt, is dat denkbaar, maar dan heb je nog de fiets, die zie ik niet zelfrijdend worden. Dus, nee, ik denk niet dat de navigatiesystemen de bewegwijzering overbodig maken. We ontwikkelen wel naar dynamische bewegwijzering en er zijn interessante ontwikkelingen in de materialen.

Zo hebben we samen met HR Groep, een handwijzer met verlichting geplaatst op een plaats waar geen stroomvoorziening is. Met de nieuwe technologie, ‘Smart Ultimate Lighting’, ik noem het ‘licht zonder lampje’, geeft het bord licht zonder lamp en stroomtoevoer. Overdag laadt het systeem dag- en zonlicht op en straalt dat ‘s nachts uit. Echt een ontwikkeling van TL naar LED naar Smart Ultimate Lighting’.

Een andere ontwikkeling is de aandacht voor toeristisch-economische bewegwijzering, naast de richtlijn voor de utilitaire bewegwijzering. Hiervoor breiden we de CROW 322 uit. Er lijkt - denk aan de IKEA-file - behoefte aan wat we noemen ‘toeristisch-economische bewegwijzering’. De utilitaire bewegwijzeringrichtlijn voorziet daarin niet. Een voorbeeld is de onlangs in Breda gehouden mega-manifestatie ‘Serious Request’. De beste afslag voor dit evenement was Breda-Noord. Maar wie weet dat? Gelukkig mochten we dat tijdelijk aangeven. Maar hiervoor moet wel een uniformerende richtlijn komen.’

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.