Gertjan Hanckmann: 'Mobiliteit zie je stiekem in verschillende beleidsterreinen terug'

vrijdag 21 oktober 2016 Nettie Bakker 203x gelezen

Gertjan Hanckmann, hoofd vakgroep mobiliteit, Kragten: ‘Wij hebben in co-productie met beleidsambtenaren en met vele Roermondse stakeholders aan een nieuwe, niet-traditionele mobiliteitsvisie voor Roermond gewerkt. Daarbij hebben we ook gekeken naar de SUMP-methode, maar die niet een-op-een gebruikt.'

SUMP geeft een goede structuur aan, van inventariseren, onderzoek, visievorming enzovoort, maar laat ook richtingen liggen. SUMP is erg gericht op duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl wij en Roermond het belangrijk vinden om uit te gaan van wat de stad nodig heeft.

Iedere stad wil natuurlijk duurzaamheidsdoelen halen, maar vraag je bewoners, dan vinden zij zorg, ouderen, jeugd of economie al gauw belangrijker dan duurzaamheid. In de mobiliteitsvisie gaan we nu een stap verder door open te kijken naar wat een stad echt nodig heeft. En dan kom je erachter dat mobiliteit stiekem in verschillende beleidsterreinen terugkomt: economie, toerisme, zorg, welzijn en meer.

We hebben duidelijk geformuleerd wat voor stad we willen zijn en maken dan ook duidelijk onderscheid naar verschillende doelgroepen met hun specifieke eigenschappen. Zo is bijvoorbeeld retailverkeer een belangrijk onderwerp vanwege een grote publiekstrekker, het Design Outlet Center. Duurzaamheid is onderdeel van mobiliteitsbeleid en mobiliteit is weer een van de pijlers waarop de stad en samenleving leunen. Alles wat we in het dagelijks leven doen, begint immers bij mobiliteit.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.