Helmond fietst. Waarom? Daarom!

woensdag 11 april 2012 185x gelezen

Pieter Klumpers, gemeente Helmond

Helmond moet vaker op de fiets, anders slibt de stad dicht. Verkeerskundige Pieter Klumpers van de gemeente Helmond klopte daarvoor aan bij Simon Coolen van reclamebureau 40WATT. Zij bespraken doel en middelen, zogen inspiratie op uit binnen- en buitenland en lanceerden in maart de eerste, onmiskenbare fietscampagne in een reeks. Twee vakmannen die nog vele creatieve fietscampagnes in petto hebben. Campagnes die Helmondenaren in de komende jaren steeds nieuwe antwoorden geven op die ene vraag: waarom fietsen? Bijvoorbeeld vanwege mooie fietsbenen.

 

Verkeerskundige Klumpers en reclameman Coolen spreken enthousiast over de uitrol van de actuele fietscampagne: ‘omdat ik de mooiste fietsbenen van Helmond heb’. De vier winnende benen werden op 26 juli wereldkundig gemaakt toen ze de aftrap verzorgden van de profronde van Stiphout. De twee mooiste vrouwelijke fietsbenen bleken van een Helmondse sportschoollerares en de mooiste mannelijke fietsbenen van een Helmondse amateur fietser. Vele andere Helmondse fietsbenen zijn, voorzien van een naam, verzameld in een grote compilatiefoto die te bewonderen is in de bibliotheek van Helmond. ‘Mensen gaan speuren welke stadsgenoot bij welke benen hoort’, zegt Coolen: ‘een echte aandachtstrekker, maar vooral ook bedoeld om mensen stil te laten staan bij de – zichtbare – effecten van het fietsen. En om de dialoog te zoeken en op gang te brengen. ‘We willen ver weg blijven van betutteling, maar juist enthousiasmeren!’

Onderdeel van de zoektocht naar de mooiste fietsbenen van Helmond, was een bezoek van een promoteam aan de Helmondse sportverenigingen. Achterliggend doel was het attenderen op de situatie dat er weliswaar druk wordt gesport, maar dat menig sporter met de auto naar de sportclub gaat, daar parkeerproblemen creëert en er bovendien geen fietsbenen van krijgt. Tijdens de actie werden steeds twee polaroidfoto’s van fietsbenen gemaakt; één voor de ‘beeneigenaar’ en één voor de jury.

 

Deze campagne maakt deel uit van een meerjarencampagne die in maart startte met levensgrote posters van bekende Helmondenaren die hun reden geven waarom zij fietsen.  Doel is een groei van het aandeel fiets in de modal split met circa 1 procent per jaar. ‘De fiets moet de oplossing bieden voor toenemende bereikbaarheidsproblemen, met name omdat Helmond een compacte stad is’, legt Pieter Klumpers uit. ‘We hebben inmiddels veel geïnvesteerd in asfalt en stallingvoorzieningen, maar daarmee zijn er maar weinig mensen meer gaan fietsen. Nu dit op orde is, is het tijd om Helmondenaren op een andere manier te gaan verleiden.’ In de komende jaren investeert de gemeente Helmond  per jaar 75.000 euro aan deze campagne. Dat is 75 cent per inwoner. In de gemeenteraad was daar snel akkoord voor. Alle partijen zijn voor de fiets.’  

 

‘In het begin hebben we vooral veel gesproken’, zegt Coolen. ‘We wilden ver weg blijven van belering, maar juist warm en authentiek zijn, en kwamen uit op: Waarom? Daarom!’ Vanuit deze vraagstelling attenderen Coolen en Klumpers in meerdere campagnes, op verschillende manieren, verschillende doelgroepen op legio redenen van andere mensen om te gaan fietsen. Elke afzonderlijke campagne belicht een nieuwe ‘omdat..’ en beïnvloedt tegelijkertijd kennis (fietsen is gezond, handig en leuk), houding (positief ten opzichte van fietsen) en gedrag (meer fietsen).

 

Coolen: ‘We zijn met name geïnspireerd geraakt door voorbeelden om de fiets te promoten in München. Daar zijn op strategische plekken in de binnenstad enorm uitvergrote bewerkte foto’s opgehangen. Op deze posters wordt gespeeld met objecten, zoals twee reuzenraden die met elkaar zijn verbonden door een enorm fietsframe en zo een gigantische fiets vormen die boven de stad verrijst. Of een poster van een standbeeld van een historisch figuur voorzien van een fiets om op te leunen en een fietshelm in de hand. Krachtige beelden met een knipoog.’

 

Hoewel het nog te vroeg is voor een effectmeting, zegt Klumpers: ‘we hebben in ieder geval al 348 mensen op de fiets gekregen om hun benen te laten fotograferen.’ Daarnaast merkt hij op dat je door zo’n campagne niet alleen ‘als vanzelf’ samenwerkt binnen de gemeente, maar ook met externe partijen zoals de Rabobank of met de Helmondse fietshandelaren. Ook wordt er dit jaar een locale masterclass in Helmond georganiseerd door de NHTV en de Fietsersbond.

 

Wat Helmond nog allemaal staat te wachten houden Klumpers en Coolen nog graag geheim, maar lichten wel een tipje op met hun poging om in het Guinness Book of Records te komen. Daarvoor zullen tegen de duizend mensen de vorm aannemen van een fiets waarbij de ‘wielen’ gaan draaien (lopen), terwijl de rest een pas op de plaats houdt. Klumpers: ‘Als je op deze wijze campagne voert, zijn de mogelijkheden eindeloos, zeker als we sociale media op treffende wijze inzetten.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.