Henk Driessen: 'Fusie veroorzaakte een natuurlijke trendbreuk'

vrijdag 18 december 2015 Nettie Bakker 68x gelezen

‘De fusie van de ROV’s Gelderland en Overijssel - sinds 2014 operationeel als ROV Oost-Nederland - betekende voor ons een natuurlijke trendbreuk in ons verkeersveiligheidsbeleid. Tot die tijd maakten we werkplannen, gebaseerd op onze kennis van verkeersveiligheid.
Henk Driessen, programmaleider ROV Oost-Nederland

Henk Driessen, programmaleider ROV Oost-Nederland

 Vanaf het moment dat we samen gingen optrekken, hebben we ook gekeken naar onze eigen rol als overheid en naar de effecten van ons beleid. Vast onderdeel van ons werkplan is nu een structurele toetsing van onze rol en van de uitvoering van ons beleid. Daarmee leg je al snel de relatie met wat er in de buitenwereld gebeurt. En die wereld verandert snel. Factoren die van invloed zijn op ons beleid zijn bijvoorbeeld de communicatiemogelijkheden via social media, de vergrijzing en de technische ontwikkelingen vanuit de automotive industrie. Als we deze ontwikkelingen niet goed volgen en niet goed en op tijd vertalen naar ons beleid, lopen we het risico om als overheid langs de zijlijn te komen staan en ingehaald te worden. Anders gezegd: we moeten voorkomen dat we als overheid verkokert naar verkeersveiligheid kijken.

Natuurlijke werkhouding:
Tijdens deze transitie van het formuleren van beleid op basis van kennis naar het focussen op ontwikkelingen in de samenleving en het gerichter focussen op doelgroepen, hebben we adviezen ingewonnen. Ondertussen is het voor ons een natuurlijke werkhouding geworden.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.