‘Het kriebelt om meer app-onderzoek in het verkeer te doen’

woensdag 21 februari 2018 Nettie Bakker 103x gelezen

Ons representatieve onderzoek ‘Fietsongevallen in Nederland 2016’ kwam met een onverwachte uitkomst: van alle fietsers die zich in 2016 met (ernstig) letsel – dodelijke fietsongevallen uitgesloten – meldden in 13 ziekenhuizen bij de spoedeisende hulp, gaf slechts 1,2 procent aan ten tijde van het ongeval met een smartphone in de weer te zijn geweest.
Casper Dirks, manager Verkeer bij VeiligheidNL

Casper Dirks, manager Verkeer bij VeiligheidNL

Deze uitkomst strookt niet met de aanname dat smartphonegebruik onder fietsers een substantiële en groeiende oorzaak is van ernstige fietsongevallen. Er zijn immers schrijnende dodelijke app-ongevallen op de fiets bekend. Daarnaast toonden mediafilmpjes van appende fietsers waarvan je denkt: ‘Dat kan niet goed gaan’.

 

Vooruitlopend op een app-verbod in het verkeer, vroeg het ministerie aan VeiligheidNL om met concrete cijfers te komen. Dit onderzoek onder ruim 3000 fietsers kwam dus tot deze uitkomst. Is het gevaar van appen op de fiets dan veel minder dan bijvoorbeeld ‘praten met elkaar’ of anderszins ‘afgeleid zijn’? Ik nuanceer graag deze uitkomst. Elk fietsongeval door appen is er een te veel. Echter, we vermoeden compensatiegedrag van appende fietsers: bijvoorbeeld langzamer rijden en beter opletten, waardoor appen minder gevaarlijk kan zijn dan het lijkt. Maar misschien zijn er wel meer app-ongevallen, met minder ernstig letsel? Of leidt app-gedrag van de een tot voorzichtiger gedrag van de ander?

 

Wat we nu aan onderzoek hebben over smartphonegebruik biedt nog onvoldoende inzicht in deze zaken. Het kriebelt bij me om meer onderzoek te doen. 

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.