Holistische kijk op mobiliteits-problemen

donderdag 21 december 2017 Leonie Walta 68x gelezen

‘ERTICO is in 1994 in het leven geroepen door de Europese Commissie om de implementatie van transporttelematica – later ITS en tegenwoordig dus smart mobility - in Europa te coördineren.'
Johanna Tzanidaki, Innovation and Deployment director, ERTICO

Johanna Tzanidaki, Innovation and Deployment director, ERTICO

'De 121 organisaties die lid zijn van ERTICO vertegenwoordigen een breed scala aan publieke en private stakeholders op het gebied van mobiliteit. We ondersteunen en faciliteren innovatieve projecten en ideeën van onze leden, en organiseren workshops en het jaarlijkse ITS-congres. In projecten clusteren we verschillende stakeholdergroepen, die samenwerking zorgt voor een holistische kijk op mobiliteitsproblemen. Dat vergroot de kans op succes bij de aanvraag van EU-subsidies en de uiteindelijke implementatie. Ook brengen we stakeholders samen in innovatieplatforms, bijvoorbeeld op het gebied van verkeersmanagement.  

 

Pioniers 

Diverse Nederlandse organisaties, zoals Rijkswaterstaat, Dynniq, TomTom, TNO, Technolution en NXP zijn lid van ERTICO en actief betrokken bij onze activiteiten, waardoor ze mede vormgeven aan het Europese mobiliteitsbeleid. Het zijn pioniers met veel ervaring in automatisering, verkeersmanagement en schone mobiliteit.  

 

Innovatieplatforms 

En mobiliteit en goederenvervoer worden in Nederland steeds meer als een gedeelde verantwoordelijkheid gezien van de publieke en private sector, misschien door het poldermodel. Nederlanders komen in ieder geval vaak als eerste met innovatieve concepten die voldoen aan de ‘gesteund door meer dan drie stakeholders’-regel voor deelname aan onze innovatieplatforms.’ 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.