Houten, het paradijs in het paradijs

“Zag ik jou op een houten fiets met een groep Chinezen achter je?”

donderdag 25 april 2019 Nettie Bakker 79x gelezen

Wat zeggen buitenlanders over fietsland Nederland en fietsstad Houten? Houten’s fietsambassadeur André Botermans hoorde eens: “This is paradise in the paradise”. Misschien heeft niet iedere gemeente voldoende werk voor een ‘fietsambassadeur’, Houten wel. Zelfs jaren na de ontwikkeling van deze opmerkelijke fietsstad, komen er wekelijks vragen en verzoeken om te komen kijken van (inter)nationale delegaties.
André Botermans, fietsambassadeur, gemeente Houten.

André Botermans, fietsambassadeur, gemeente Houten.

“Bezoekers zijn en blijven verbaasd als ze Houten leren kennen vanaf de fiets”, zegt Botermans. Op de vraag of hij ook iets leert van bezoekers, blijft het even stil. Dan bedenkt de ambassadeur dat zijn functie hem toch ook wel eens iets oplevert. “Soms zegt een kennis:’ Zag ik jou nou op een houten fiets (zie ook pag 3) met een groep Chinezen achter je?’, dan heb je al gauw een goed gesprek. Je hebt soms de ogen van een ander nodig om te begrijpen hoe goed we het hier hebben: de stilte, je hoort geen auto’s, de veiligheid, de schone lucht, niemand hoeft een fietshelm te dragen – soms choquerend voor buitenlanders –, alle voorzieningen zijn per fiets bereikbaar en je fietst van wijk tot wijk, zonder een auto tegen te komen.” Over die houten fiets: “Dat is een designfiets, aangeschaft door de gemeente. Het is onze mascottefiets. Iedereen mag hem lenen, maar ik fiets er denk ik het meest op.”

Iedereen fietst in Houten
De fietsinfrastructuur wordt in Houten zeer intensief gebruikt, weet de fietsambassadeur, “Hoewel we met 40 procent nog niet zo’n hoog fietspercentage hebben als bijvoorbeeld Amsterdam of studentenstad Utrecht, beide 50 procent. Maar kijk je naar onze buurgemeente Nieuwegein, dan is het fietspercentage daar 27 procent. Nieuwegein is ook fietsvriendelijk, maar deze gemeente is ontworpen vanuit een autostructuur. Wil je er met de fiets van de ene naar de andere wijk, dan moet je zoeken naar een fietstunnel. In Houten geldt dit juist voor de auto: wil je van de ene naar de andere wijk, moet je via de rondweg.

In Houten fietst iedereen, van jong – nagenoeg alle kinderen gaan al vanaf een jaar of 4 tot 5 zelfstandig op de fiets naar school -  tot heel oud. Botermans durft te beweren dat ouderen in Houten – ook zonder het programma Doortrappen van het ministerie -  langer fietsen. “Ze hoeven veel minder af te stappen omdat de fiets overal voorrang heeft en er geen verkeerslichten zijn. En de infra is zo vriendelijk dat ze ook minder achterom hoeven te kijken. “Dit heeft een exponentieel zelfversterkend positief effect op hun lichamelijke, en sociale gezondheid. Als de mobiliteit stopt, gaan ouderen hard achteruit.”

Een kritisch geluid (vaak letterlijk) is er over scooters, vroeger brommers. “Het zijn er niet veel in Houten,” relativeert Botermans, “maar er is ooit besloten om ze niet via de rondweg te laten gaan, dus maken ze gedeeld gebruik van de fietsinfrastructuur. Als tegenmaatregel hebben we op cruciale plekken, bijvoorbeeld bij scholen, wat drempels aangelegd.” Ook moet iedere bezorgscooter een zichtbaar nummer dragen. Zo kan er gericht actie volgen op een klacht. Botermans vermoedt dat hier een preventieve werking vanuit gaat.

Elektrische golfkarretjes
Aan soorten vervoermiddelen geen gebrek op de Houtense fietspaden. Bakfietsen zijn een rage bij scholen, ook zijn er e-bikes en speed-pedelecs, tot aan elektrische golfkarretjes. Die worden ingezet voor kinderdagverblijven, maar kunnen ook door ouderen worden ingehuurd, om voor een laag tarief te worden vervoerd binnen de rondweg. Fietsfiles zijn er niet. Hoewel: “We kennen soms wat zwermen scholieren bij College de Heemlanden, tegen de tijd dat de lessen beginnen.” Maar zelfs dat vindt Botermans “mooi om te zien hoe zo’n groep scholieren op een kruispunt om andere fietsers ‘danst’.”

Dit jaar is er feest in Houten. De tweede Fietsstadoverwinning en de komst van het Nationaal Fietscongres zijn in juni reden om een hele Fietsweek te organiseren met allerlei fietsactiviteiten. Zo zal de Tour de Utrecht, een wielren- en een toertocht vanuit het buitengebied een stukje over de Houtense rondweg rijden. “De gelegenheid voor Houtenaren om zelf ook eens op de rondweg te fietsen.”

Heeft u vragen over Houten, of wilt u met een groep de gemeente bezoeken, stuur een mail aan andre.botermans@houten.nl

Komt u ook naar het Nationaal Fietscongres op 20 juni in Houten?

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 21 tot 25 van 60

2 3 4 5 6 7

Artikelen 21 tot 25 van 60

2 3 4 5 6 7

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.