Ik weet nu wat ik waard ben

Ik overlegde met verkeerskundigen en merkte dat ik onvoldoende kennis had

maandag 17 maart 2014 303x gelezen

Bram Rodenburg volgde op latere leeftijd de hbo-opleiding verkeerskunde

Bram Rodenburg volgde op latere leeftijd de hbo-opleiding verkeerskunde

Vroeger dacht ik dat ik dom was, maar ik ben dyslectisch. Het lezen kost me gewoon meer moeite dan een ander. En dat heeft geleid tot een lange leerweg.

Ik had mbo Civiele Techniek en werkte bij de gemeente Castricum. Na een reorganisatie werd ik coördinator Wegen en Verkeer. Verkeer was nieuw voor me, maar ik vond het altijd al interessant. Ik wilde er meer van leren. Ik deed applicatiecursussen, zoals Ruimtelijke ordening en Verkeerskundig ontwerpen bij NHTV, maar het was me nooit genoeg. Ik wilde meer. Vaak overlegde ik met verkeerskundigen en dan merkte ik dat ik onvoldoende kennis had en niet goed mee kon komen. Dat kwam me bekend voor; daar had ik op de lagere school ook al last van. Van mijn werkgever kreeg ik de kans om een post-hbo opleiding verkeerskunde bij DTV te doen. Op grond van mijn ervaring en de cursussen werd  ik toegelaten. Studeren bleek leuk te kunnen zijn.

Van de post-hbo kreeg ik een getuigschrift, maar ik wilde door voor het echte werk: een hbo–diploma Verkeerskunde. Ook die kans kreeg ik. De opleiding duurde 4 jaar, maar ik kreeg 2 jaar vrijstelling. Tegen de tijd dat ik afstudeerde, kreeg de NOVI-opleiding (tijdelijk!) ook een NHTV-erkenning. Mooier kon het niet.

Mijn moeder zei ooit dat jonge hersenen meer opnemen dan oude hersenen. Ze had gelijk. Avond aan avond zat ik te leren. Soms was het zwaar, maar ik was zo gemotiveerd dat ik me erin vastbeet. Vrije tijd had ik nauwelijks. Mijn  klasgenoten hadden de leeftijd van mijn zoon. Een van hen vroeg me hoe oud ik was. Ik was een vijftiger. Hij zag het zijn vader niet doen.

Sinds ik ben afgestudeerd sta ik anders in het werk en in het leven. Het heeft mijn vakkennis en inzicht enorm vergroot. Ik kan echt sparren met vakgenoten en daar houd ik van. Eindelijk verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik weet wat ik waard ben.

Bram Rodenburg, afdeling Civiele Werken + Verkeer, gemeente Castricum

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.