Ik weet nu wat ik waard ben

Ik overlegde met verkeerskundigen en merkte dat ik onvoldoende kennis had

maandag 17 maart 2014 324x gelezen

Bram Rodenburg volgde op latere leeftijd de hbo-opleiding verkeerskunde

Bram Rodenburg volgde op latere leeftijd de hbo-opleiding verkeerskunde

Vroeger dacht ik dat ik dom was, maar ik ben dyslectisch. Het lezen kost me gewoon meer moeite dan een ander. En dat heeft geleid tot een lange leerweg.

Ik had mbo Civiele Techniek en werkte bij de gemeente Castricum. Na een reorganisatie werd ik coördinator Wegen en Verkeer. Verkeer was nieuw voor me, maar ik vond het altijd al interessant. Ik wilde er meer van leren. Ik deed applicatiecursussen, zoals Ruimtelijke ordening en Verkeerskundig ontwerpen bij NHTV, maar het was me nooit genoeg. Ik wilde meer. Vaak overlegde ik met verkeerskundigen en dan merkte ik dat ik onvoldoende kennis had en niet goed mee kon komen. Dat kwam me bekend voor; daar had ik op de lagere school ook al last van. Van mijn werkgever kreeg ik de kans om een post-hbo opleiding verkeerskunde bij DTV te doen. Op grond van mijn ervaring en de cursussen werd  ik toegelaten. Studeren bleek leuk te kunnen zijn.

Van de post-hbo kreeg ik een getuigschrift, maar ik wilde door voor het echte werk: een hbo–diploma Verkeerskunde. Ook die kans kreeg ik. De opleiding duurde 4 jaar, maar ik kreeg 2 jaar vrijstelling. Tegen de tijd dat ik afstudeerde, kreeg de NOVI-opleiding (tijdelijk!) ook een NHTV-erkenning. Mooier kon het niet.

Mijn moeder zei ooit dat jonge hersenen meer opnemen dan oude hersenen. Ze had gelijk. Avond aan avond zat ik te leren. Soms was het zwaar, maar ik was zo gemotiveerd dat ik me erin vastbeet. Vrije tijd had ik nauwelijks. Mijn  klasgenoten hadden de leeftijd van mijn zoon. Een van hen vroeg me hoe oud ik was. Ik was een vijftiger. Hij zag het zijn vader niet doen.

Sinds ik ben afgestudeerd sta ik anders in het werk en in het leven. Het heeft mijn vakkennis en inzicht enorm vergroot. Ik kan echt sparren met vakgenoten en daar houd ik van. Eindelijk verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik weet wat ik waard ben.

Bram Rodenburg, afdeling Civiele Werken + Verkeer, gemeente Castricum

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.