Innoveren is leren

woensdag 11 april 2012 115x gelezen

Na het reinigen wordt de weg goed droog gemaakt voordat de antirimpelcrème wordt aangebracht

Na het reinigen wordt de weg goed droog gemaakt voordat de antirimpelcrème wordt aangebracht (Copyright: Rijkswaterstaat, Peter The)

Innovatielab voor wegenonderhoud

 

 Om op een duurzame manier de veiligheid te vergroten en (geluid)hinder te verminderen, is Rijkswaterstaat continu aan het innoveren. Zo is bijvoorbeeld een ‘antirimpelcrème’ in ontwikkeling om vorstschade te beperken.

 

‘Deze ‘antirimpelcrème’ kun je toepassen op al aangelegd asfalt. Het is een verjongingsmiddel dat in het asfalt trekt zodat het beter bestand is tegen vorst. Het moet echt intrekken, net als bij huidcrème’, licht Sandra Erkens, specialist wegenbouw bij Rijkswaterstaat, toe. ‘Als asfalt ouder wordt, ontstaan er scheurtjes in het bindmiddel dat de losse steentjes bij elkaar houdt. Wanneer water in die scheurtjes komt en bevriest, ontstaat schade. Deze crème vult de scheurtjes op en maakt tevens het bindmiddel minder bros.’ Het middel wordt inmiddels op twee proefvakken uitgeprobeerd, een derde volgt. TU Delft onderzoekt – via monsters – of het verjongingsmiddel zijn werk heeft gedaan. Daarnaast gaat Rijkswaterstaat in Zeeland een proef doen met staalvezels in asfalt. Erkens: ‘Als je met een inductiemachine over dit asfalt gaat, wordt het asfalt opgewarmd en moeten die kleine scheurtjes weer dichtvloeien. Hiermee verleng je ook de levensduur.’

 

Naast de wegdek- en vorstinnovaties kijkt RWS ook naar andere innovatieve toepassingen in de wegenbouw. Op het gebied van klimaatverandering bijvoorbeeld. Wanneer er vaker korte heftige regenbuien zijn, wordt snellere afvoer van het water noodzakelijk. En als de grondwaterstand straks stijgt, is het zaak tijdig te weten of er maatregelen nodig zijn om veilig over de weg te blijven rijden.

 

RWS heeft de afgelopen jaren ook een groot innovatieprogramma rondom geluidhinder uitgevoerd. Zo is het stillere tweelaags zoab ontstaan, waardoor dure geluidschermen op sommige locaties overbodig worden. Ook worden er proeven gedaan met nog beter geluidreducerende deklagen en stille voegovergangen bij bruggen en viaducten.

Erkens: ‘Innoveren is leren. Je kunt wel veel in een laboratorium testen, maar niet hoe een product zich buiten houdt onder de combinatie van verkeer, zon, vorst en regen. Toch moet je vaststellen of een product 15-20 jaar meegaat. Dat brengt lastige afwegingen met zich mee. Je wilt innovaties stimuleren, maar ook de risico’s beperken. Testen op de weg blijft dus belangrijk.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.