'Begin met hubs in de buurt'

vrijdag 8 juni 2018 Vincent Wever 0 reacties 44x gelezen

Hij richtte op zijn twintigste een stichting op die een toekomst biedt aan kinderen die in Argentinië onder de armoedegrens leven en organiseerde onlangs het eerste Happy Mobility-congres in Rotterdam. Aan ambitie ontbreekt het Jorn Wemmenhove (34) niet.

Wemmenhove heeft helemaal geen mobiliteitsachtergrond, maar raakte wel verslingerd aan het thema. Niet om de hoek, maar in de Argentijnse stad Rosario, waar hij zich inzet voor de jeugd en het verbeteren van de lokale democratie. “Daar zag ik wat een gebrek aan mobiliteit betekent voor mensen. Sommige jongeren kwamen hun eigen straat niet eens uit. Dat bepaalt mede hoe je naar de wereld en naar andere mensen kijkt.”

 

Wemmenhove woont en werkt in Rotterdam en groeide op in Papendrecht. “Een typische forenzenstad. In onze tijd konden we nog gewoon voetballen op straat. Tegenwoordig hebben veel mensen twee auto’s voor de deur staan en is dat onmogelijk geworden.” Hij pleit voor een bredere kijk op mobiliteit. “In Argentinië zag ik dat mobiliteit veel meer is dan van A naar B gaan. Het heeft een heel sociale kant.”

 

Woonerven

Wemmenhove ziet met verbazing dat woonerven, nota bene een Nederlandse uitvinding die tot op de dag van vandaag kan rekenen op internationale belangstelling, op de helling gaat. “Steeds meer speelruimte wordt opgeofferd ten gunste van parkeerplaatsen. Dat lijkt mij geen goede zaak. Kijk eens naar de inrichting van je stad. Als je geen spelende kinderen ziet, ben je volgens mij niet goed bezig.”

 

Automobiliteit, zo wil Wemmenhove maar zeggen, is uit balans. “We hebben een groot deel van de publieke ruimte opgeofferd aan privébezit.” In tijden van smart cities staat bij zijn bedrijf Humankind de mens centraal. Daarna komt pas de techniek. “Met name in de grote steden is dit helemaal geen verhaal meer van links of rechts. Bij vrijwel alle politieke partijen zie je dat de auto minder ruimte krijgt. Dat kan ook niet anders. De steden staan voor een enorme verdichtingsopgave.”

 

Park(ing) Day

Hoe krijg je mensen mee in een betere openbare ruimte? Park(ing) Day, waar Wemmenhove voor de Nederlandse edities aan bijdroeg, is een van die voorbeelden. Op die dag worden verschillende parkeerplaatsen tijdelijk omgetoverd tot speelplek, groenvoorziening of terras. Ook het Rotterdamse festival DÂK was zo’n voorbeeld, zonder dat de organisatoren zich ervan bewust waren overigens. “Ze organiseerden gewoon een festival en hadden daarvoor ruimte nodig. Een parkeerdek bleek de meest geschikte oplossing.”

 

Volgens Wemmenhove is het vooral zaak om mobiliteit vanuit een andere schaal te bekijken dan nu gebeurt. “Begin bij de buurt. Dat snappen mensen. De stad is erg groot voor velen, een land is al helemaal niet te bevatten.” In de buurt ziet Wemmenhove liefst hubs waar mensen gebruik kunnen maken van ov, deelfietsen, deelauto’s en parkeerplaatsen. “Maar ook van MaaS-achtige oplossingen en andere functies. Denk aan een pickuppoint voor pakketjes of een soort conciërgeplek voor de wijk. Dat soort plekken kunnen dan een kloppend hart worden van de wijk.”

 

Park

Zijn ideeën hoopt hij in praktijk te brengen samen met ondernemer Marco Stout en architectenbureau MVRDV (bekend van de Markthal). In het Hoogkwartier, net naast het centrum, proberen ze Rotterdammers warm te maken voor een park, in plaats van een parkeerplaats voor de deur. “Het is een redelijke homogene, jonge buurt waar al veel wordt gefietst, dus dat hebben we mee”, zegt Wemmenhove.

 

“Hoe mooi zou het zijn om van gevel tot gevel groen te hebben? Beschouw de openbare ruimte eens als een tuin. Neem eens een kind mee door de wijk en kijk waar je tegenaan loopt. We zetten kinderen tegenwoordig achter hekken om ze tegen auto’s te beschermen. Eigenlijk zou je het precies andersom moeten doen.”

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Ov-verstoringen oplossen vanuit perspectief reiziger Verstoringen in het openbaar vervoer kunnen effect hebben op de reistijd en de reistijdbeleving van reizigers. Onderzoek van Anne Durand (TU Delft) presenteert een raamwerk om...
  • E-auto eerder concurrerend bij frequent gebruik Elektrische auto’s kunnen bijdragen aan de reductie van broeikasgassen en luchtvervuiling, maar zijn nog altijd duurder en hebben een kleinere range dan conventionele auto’s....
  • Naar een klimaatbestendig hoofdwegennet Het was niet te missen afgelopen zomer: zwart geblakerde bermen door de ene na de andere bermbrand. Terwijl op andere dagen de snelwegen overliepen door stevige onweersbuien....
  • Geen project zonder architect Het ontwerp van ingenieurs voldoet lang niet altijd en dat ligt meestal aan het ontbreken van een integraal en creatief ontwerpproces. Daar zijn architecten of creatieve...
  • Onderzoek 'Vrijwillig uit de auto' van Centraal Planbureau Gedragscampagnes als Low Car Diet kunnen een kansrijke methode zijn om werk gerelateerd autogebruik te verminderen. Om aan te tonen of zulke interventies ook op grote schaal...
  • Amsterdam brengt 'Walkability' van de stad in beeld Hoe bereken je de beloopbaarheid, ofwel de walkability, van een stad? Julia Ubeda van onderzoeksbureau SpacesTraces bestudeerde deze vraag en ontwikkelde voor de gemeente...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Harry Timmermans: 'Uitwisseling wetenschap en praktijk motiveert champions' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Hoe stil kan een straatsteen zijn? Binnen de bebouwde kom is een elementenverharding, ook wel klinkerverharding, een veel voorkomend wegdektype. Stenen geven een straat een karakteristieke uitstraling, maar staan...
  • Afteller is nog beter geworden Een afteller tot groen bevordert de doorstroming, zo bleek in 2009 na de eerste afteller-pilot in ’s-Hertogenbosch. Weggebruikers bleken enthousiast en de gemeente plaatste er...
  • Activiteitenpatronen in zelfrijdende auto Met de komst van de zelfrijdende auto kunnen gebruikers onderweg activiteiten uitvoeren waarvoor ze voorheen op locatie moesten zijn. Het effect van deze verandering in het...
  • Eerste MKBA van een niet-infraproject: Fietsimpuls Met een toegespitste gedragsaanpak worden werknemers/forenzen van bedrijven die zijn aangesloten bij Maastricht Bereikbaar sinds zes jaar gemotiveerd om vaker te fietsen naar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.