'Begin met hubs in de buurt'

vrijdag 8 juni 2018 Vincent Wever 0 reacties 117x gelezen

Hij richtte op zijn twintigste een stichting op die een toekomst biedt aan kinderen die in Argentinië onder de armoedegrens leven en organiseerde onlangs het eerste Happy Mobility-congres in Rotterdam. Aan ambitie ontbreekt het Jorn Wemmenhove (34) niet.

Wemmenhove heeft helemaal geen mobiliteitsachtergrond, maar raakte wel verslingerd aan het thema. Niet om de hoek, maar in de Argentijnse stad Rosario, waar hij zich inzet voor de jeugd en het verbeteren van de lokale democratie. “Daar zag ik wat een gebrek aan mobiliteit betekent voor mensen. Sommige jongeren kwamen hun eigen straat niet eens uit. Dat bepaalt mede hoe je naar de wereld en naar andere mensen kijkt.”

 

Wemmenhove woont en werkt in Rotterdam en groeide op in Papendrecht. “Een typische forenzenstad. In onze tijd konden we nog gewoon voetballen op straat. Tegenwoordig hebben veel mensen twee auto’s voor de deur staan en is dat onmogelijk geworden.” Hij pleit voor een bredere kijk op mobiliteit. “In Argentinië zag ik dat mobiliteit veel meer is dan van A naar B gaan. Het heeft een heel sociale kant.”

 

Woonerven

Wemmenhove ziet met verbazing dat woonerven, nota bene een Nederlandse uitvinding die tot op de dag van vandaag kan rekenen op internationale belangstelling, op de helling gaat. “Steeds meer speelruimte wordt opgeofferd ten gunste van parkeerplaatsen. Dat lijkt mij geen goede zaak. Kijk eens naar de inrichting van je stad. Als je geen spelende kinderen ziet, ben je volgens mij niet goed bezig.”

 

Automobiliteit, zo wil Wemmenhove maar zeggen, is uit balans. “We hebben een groot deel van de publieke ruimte opgeofferd aan privébezit.” In tijden van smart cities staat bij zijn bedrijf Humankind de mens centraal. Daarna komt pas de techniek. “Met name in de grote steden is dit helemaal geen verhaal meer van links of rechts. Bij vrijwel alle politieke partijen zie je dat de auto minder ruimte krijgt. Dat kan ook niet anders. De steden staan voor een enorme verdichtingsopgave.”

 

Park(ing) Day

Hoe krijg je mensen mee in een betere openbare ruimte? Park(ing) Day, waar Wemmenhove voor de Nederlandse edities aan bijdroeg, is een van die voorbeelden. Op die dag worden verschillende parkeerplaatsen tijdelijk omgetoverd tot speelplek, groenvoorziening of terras. Ook het Rotterdamse festival DÂK was zo’n voorbeeld, zonder dat de organisatoren zich ervan bewust waren overigens. “Ze organiseerden gewoon een festival en hadden daarvoor ruimte nodig. Een parkeerdek bleek de meest geschikte oplossing.”

 

Volgens Wemmenhove is het vooral zaak om mobiliteit vanuit een andere schaal te bekijken dan nu gebeurt. “Begin bij de buurt. Dat snappen mensen. De stad is erg groot voor velen, een land is al helemaal niet te bevatten.” In de buurt ziet Wemmenhove liefst hubs waar mensen gebruik kunnen maken van ov, deelfietsen, deelauto’s en parkeerplaatsen. “Maar ook van MaaS-achtige oplossingen en andere functies. Denk aan een pickuppoint voor pakketjes of een soort conciërgeplek voor de wijk. Dat soort plekken kunnen dan een kloppend hart worden van de wijk.”

 

Park

Zijn ideeën hoopt hij in praktijk te brengen samen met ondernemer Marco Stout en architectenbureau MVRDV (bekend van de Markthal). In het Hoogkwartier, net naast het centrum, proberen ze Rotterdammers warm te maken voor een park, in plaats van een parkeerplaats voor de deur. “Het is een redelijke homogene, jonge buurt waar al veel wordt gefietst, dus dat hebben we mee”, zegt Wemmenhove.

 

“Hoe mooi zou het zijn om van gevel tot gevel groen te hebben? Beschouw de openbare ruimte eens als een tuin. Neem eens een kind mee door de wijk en kijk waar je tegenaan loopt. We zetten kinderen tegenwoordig achter hekken om ze tegen auto’s te beschermen. Eigenlijk zou je het precies andersom moeten doen.”

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 41 tot 56 van 56

1 2 3

  • Virtual Reality-technologie dient ook als ijsbreker Een studie naar de beste ontwerpkeuzes voor fietsroutes in het kader van Slimme en Gezonde Stad in pilotstad Schiedam bood de mogelijkheid om Vitual Reality-technologie (VR) als...
  • Benchmark gezonde steden Een Brede Coalitie van Natuur & Milieu, Milieudefensie, Fietsersbond, Longfonds, Wandelnet, Rover en Mens en Straat, wil graag dat de nieuwe coalities die in gemeenten...
  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...
  • Bert van Wee: Waarom geen factcheckrubriek? In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • Barrières voor de marktintroductie van ITS-diensten Hoewel er de afgelopen jaren vele ITS-diensten zijn ontwikkeld en pilots zijn uitgevoerd, blijft een grootschalige marktintroductie van deze diensten vaak achterwege. Binnen het...
  • Goed op weg met STAR Een database met 200.000 geregistreerde ongevallen in 2020. Daar werkt STAR op dit moment hard aan. Wat is de stand van zaken nu? Een update.  
  • Beleid als gezamenlijk experiment Een goed functionerende toekomstbestendige samenleving vergt doordachte langetermijnoplossingen. Maar wat vandaag nog een goed idee lijkt, kan morgen alweer...
  • Turbulentie rond toe- en afritten onderzocht Rond toe- en afritten van snelwegen is sprake van een turbulente verkeersstroom, die invloed heeft op de veiligheid en capaciteit. Een nieuwe...
  • Veilig de weg op in Suriname ‘Is deze weg verkeersveilig?’, vragen veel inwoners en bezoekers van Paramaribo en andere steden zich wel eens af wanneer zij in Suriname de weg op gaan. Student-onderzoekers...
  • Zwerfvuil bestrijden via DRIPs Afval langs de Nederlandse snelwegen ontstaat doordat weggebruikers hun afval in de bermen gooien. De overheid heeft al meerdere maatregelen genomen om dit snelwegzwerfafval te...
  • Wat de richtlijnen beogen en wat zij daadwerkelijk veroorzaken Dit artikel is een tweede in een serie onderzoeken naar de mogelijkheden om verantwoord af te wijken van richtlijnen bij werkzaamheden. De onderzoeken worden verricht in...
  • Let op led langs de weg Door toenemende, ‘oogverblindende’ led-reclames langs de weg en op straat, rijst de vraag of verkeersveiligheid bij de aanbesteding en het verlenen van concessies aan...
  • Het nut van leren als straf In zijn boek 'Educatieve maatregelen voor verkeersovertreders' pleit de Belgische verkeerspsycholoog Ludo Kluppels voor leermaatregelen om het effect van een straf voor...
  • Verhandelbare kilometerrechten Met het groeiende autogebruik neemt de interesse voor prijsbeleid weer toe. Verhandelbare kilometerrechten zijn inherent effectief en potentieel acceptabel voor autogebruikers....
  • E-bus kan door de tunnel (Personen)vervoer over de weg in Nederland ‘moet’ verduurzamen. Elektrische personenauto’s én bussen dragen daaraan bij en dat is natuurlijk goed nieuws. Keerzijde is dat er ook...
  • Het Lint: Goed voorbeeld doet volgen Het Lint is een ruim 8 km lang beweeglint in het Máximapark in Utrecht dat intensief wordt gebruikt om te wandelen, fietsen, skaten, hardlopen. Een groot succes dus, maar wat...

Artikelen 41 tot 56 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.