OV-potentie blijkt uit datafusie GSM en chipkaart

donderdag 16 februari 2017 Karin de Regt, Goudappel Coffeng / Niels van Oort, Goudappel Coffeng / TU Delft, Oded Cats/ Hans van Lint, TU Delft 0 reacties 172x gelezen

Onderstaand artikel verscheen in VK1-2017 en is gebaseerd op de paper ‘Waar liggen kansen voor OV: datafusie GSM’ die werd gepresenteerd op het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2016 in Zwolle.

Het beter matchen van vraag en aanbod in het OV heeft alle aandacht. Bestaande databronnen helpen, maar zijn nog niet afdoende. Een nieuwe methodiek die GSM- met anonieme OV chipkaartdata koppelt biedt hoopgevende resultaten: een case study in Rotterdam demonstreert een OV-potentie in de vroege ochtend en in de late avond. 

In de vroege ochtend, juist voordat het OV wordt opgestart, wordt met deze methodiek een uur-tot-uur toename in bezoekersaantallen waargenomen in diverse delen van de Rotterdamse regio van 33 procent tot zelfs 88 procent. Hoe werkt dit?

 

Ons OV-systeem moet georiënteerd zijn op de reiziger, en daarmee tegemoet komen aan de behoeften en voorkeuren van reizigers. Er is echter niet alleen sprake van ruimtelijke variatie in vervoersvraag, maar ook van een spreiding in tijd. Om een OV-netwerk te ontwerpen binnen deze dynamische omgeving, wordt veelal gebruik gemaakt van anonieme OV-Chipkaart data om reispatronen te analyseren. Deze data geeft echter alleen informatie over de OV-vervoersvraag en neemt de totale vervoersvraag niet in beschouwing.

 

Traditioneel worden zogenoemde huishoud surveys gebruikt voor dataverzameling om de totale vervoersvraag te schatten. Deze surveys zijn tijdsintensief en resulteren bovendien in reispatronen voor een gemiddelde (werk)dag. Hierin is dus niet de dynamiek van reispatronen over de tijd te onderscheiden. 

GSM data wordt in toenemende mate gebruikt om reizigersvraag te analyseren. De drie voornaamste toepassingen van GSM data in transportonderzoek zijn: het schatten van HB-matrices, het detecteren van events op basis van drukte en het identificeren van de gebruikte vervoerwijze. 

 

OV-Chipkaartdata biedt informatie over OV-reizigers die met een specifieke vervoerder reizen. GSM-data biedt juist inzichten in de totale vervoersvraag (op basis van een zeer grote steekproef), met de bijbehorende spreiding in ruimte en tijd. 

 

We pasten deze datafusie toe in een case study, waarbij zowel OV-gebruik als de totale vervoersvraag voor de late avond en vroege ochtend geanalyseerd is voor 5 verschillende dagsoorten. De resultaten van deze studie kunnen besluitvormers ondersteunen tijdens de evaluatie van het huidige netwerk en dienstregeling, en om potentiële verbeteringen hierin te identificeren. 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

  • Landbouwverkeer: meer boetes of meer veiligheid? Landbouwvoertuigen zijn groot en zwaar en rijden langzamer ten opzichte van andere motorvoertuigen, maar juist sneller ten opzichte van fietsers, joggers en wandelaars. Dat...
  • Virtual Reality-technologie dient ook als ijsbreker Een studie naar de beste ontwerpkeuzes voor fietsroutes in het kader van Slimme en Gezonde Stad in pilotstad Schiedam bood de mogelijkheid om Vitual Reality-technologie (VR) als...
  • Benchmark gezonde steden Een Brede Coalitie van Natuur & Milieu, Milieudefensie, Fietsersbond, Longfonds, Wandelnet, Rover en Mens en Straat, wil graag dat de nieuwe coalities die in gemeenten...
  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...
  • Bert van Wee: Waarom geen factcheckrubriek? In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • Barrières voor de marktintroductie van ITS-diensten Hoewel er de afgelopen jaren vele ITS-diensten zijn ontwikkeld en pilots zijn uitgevoerd, blijft een grootschalige marktintroductie van deze diensten vaak achterwege. Binnen het...
  • Goed op weg met STAR Een database met 200.000 geregistreerde ongevallen in 2020. Daar werkt STAR op dit moment hard aan. Wat is de stand van zaken nu? Een update.  
  • Beleid als gezamenlijk experiment Een goed functionerende toekomstbestendige samenleving vergt doordachte langetermijnoplossingen. Maar wat vandaag nog een goed idee lijkt, kan morgen alweer...

Artikelen 1 tot 8 van 56

1 2 3 4 5 6

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.