OV-potentie blijkt uit datafusie GSM en chipkaart

donderdag 16 februari 2017 Karin de Regt, Goudappel Coffeng / Niels van Oort, Goudappel Coffeng / TU Delft, Oded Cats/ Hans van Lint, TU Delft 0 reacties 226x gelezen

Onderstaand artikel verscheen in VK1-2017 en is gebaseerd op de paper ‘Waar liggen kansen voor OV: datafusie GSM’ die werd gepresenteerd op het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2016 in Zwolle.

Het beter matchen van vraag en aanbod in het OV heeft alle aandacht. Bestaande databronnen helpen, maar zijn nog niet afdoende. Een nieuwe methodiek die GSM- met anonieme OV chipkaartdata koppelt biedt hoopgevende resultaten: een case study in Rotterdam demonstreert een OV-potentie in de vroege ochtend en in de late avond. 

In de vroege ochtend, juist voordat het OV wordt opgestart, wordt met deze methodiek een uur-tot-uur toename in bezoekersaantallen waargenomen in diverse delen van de Rotterdamse regio van 33 procent tot zelfs 88 procent. Hoe werkt dit?

 

Ons OV-systeem moet georiënteerd zijn op de reiziger, en daarmee tegemoet komen aan de behoeften en voorkeuren van reizigers. Er is echter niet alleen sprake van ruimtelijke variatie in vervoersvraag, maar ook van een spreiding in tijd. Om een OV-netwerk te ontwerpen binnen deze dynamische omgeving, wordt veelal gebruik gemaakt van anonieme OV-Chipkaart data om reispatronen te analyseren. Deze data geeft echter alleen informatie over de OV-vervoersvraag en neemt de totale vervoersvraag niet in beschouwing.

 

Traditioneel worden zogenoemde huishoud surveys gebruikt voor dataverzameling om de totale vervoersvraag te schatten. Deze surveys zijn tijdsintensief en resulteren bovendien in reispatronen voor een gemiddelde (werk)dag. Hierin is dus niet de dynamiek van reispatronen over de tijd te onderscheiden. 

GSM data wordt in toenemende mate gebruikt om reizigersvraag te analyseren. De drie voornaamste toepassingen van GSM data in transportonderzoek zijn: het schatten van HB-matrices, het detecteren van events op basis van drukte en het identificeren van de gebruikte vervoerwijze. 

 

OV-Chipkaartdata biedt informatie over OV-reizigers die met een specifieke vervoerder reizen. GSM-data biedt juist inzichten in de totale vervoersvraag (op basis van een zeer grote steekproef), met de bijbehorende spreiding in ruimte en tijd. 

 

We pasten deze datafusie toe in een case study, waarbij zowel OV-gebruik als de totale vervoersvraag voor de late avond en vroege ochtend geanalyseerd is voor 5 verschillende dagsoorten. De resultaten van deze studie kunnen besluitvormers ondersteunen tijdens de evaluatie van het huidige netwerk en dienstregeling, en om potentiële verbeteringen hierin te identificeren. 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • De fiets+trein formule ontrafelt Zowel de fiets als de trein winnen aan populariteit. Dat is winst voor mens en milieu: beide zijn duurzame en gezonde vervoermiddelen die op relatief efficiënte wijze reizigers...
  • Snelheid veroorzaakt deels de onveiligste trajecten Het nieuwe Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) spreekt van een risicogestuurde aanpak: niet alleen focussen op verkeersongevallen, maar ook op de kwaliteit van...
  • Europese analyse van gedragsmaatregelen Wetenschappers van universiteiten uit Amsterdam, Stockholm en Wenen werkten drie jaar samen binnen het project IP-SUNTAN, dat staat voor: Innovative Policies for Sustainable...
  • VR-Rijsim, de human factors Onafhankelijke verkeersveiligheidsauditoren beoordelen of het ontwerp van een complexe verkeerssituatie veilig is of niet. Door de opkomst van serious gaming en VR-technologie...
  • Nieuwe Smart-Mobility-experts begrijpen het spel Vier iVRI-afname-experts, waarvan drie al een vaste baan hebben gevonden en 11 nieuwe Smart Mobility-experts met een specialisatie iVRI-techniek. Dat is de opbrengst van de...
  • Smart Mobility loopt warm naast huidige systeem Smart mobility is een begrip dat nu iets minder dan 10 jaar aanwezig is in de wereld van verkeer en vervoer. Op de academische zoekmachine Scopus is de opkomst van dit begrip in...
  • Niet-westerse migrantenvrouwen pakten zelf de fiets Mobiliteitsarmoede was in de jaren zeventig al aan de orde, maar kreeg lange tijd zeer beperkte beleidsaandacht en kende zeker nog geen doelgroepaanpak. Toch wezen de eerste...
  • Vervoersarmoede in de grote stad ontrafeld Op verzoek van de G4 is verkennend ‘etnografisch‘ onderzoek gedaan naar vervoersarmoede. Gevraagd is om een definitie van vervoersarmoede en het specificeren van de...
  • Met pre-suasion sorteert gedragsbeïnvloeding effect Traditioneel wordt weggedragsbeïnvloeding toegepast door de vorm en functie van een weg goed af te stemmen op het beoogde gebruik ervan. In veel gevallen volstaat die...
  • Stoppen met roken lukte toch ook? Van een intensieve en integrale langetermijnaanpak ten aanzien van smartphonegebruik in het verkeer is nog geen sprake. Terwijl zo’n aanpak juist tot succes kan leiden. Denk...
  • Betere voetpaden voor een kwalitatieve stadsopbouw Iedereen is dagelijks voetganger, toch wordt de voetganger vaak over het hoofd gezien. In het verkeers- en mobiliteitsbeleid krijgt deze groep naar verhouding de minste aandacht...
  • Keuze-uitdagingen om mensen vaker op de fiets te krijgen Maandelijkse keuze-uitdagingen kunnen een effectieve manier zijn om fietsen te stimuleren. De uitdagingen zelf lijken het meest effectief als ze gemakkelijk te...
  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.