'Stop verkeersslachtoffers door mobielgebruik'

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 0 reacties 66x gelezen

De ouders en advocate van Yannick Frijns namen op 26 april de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2018 in ontvangst tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres, NVVC. Geëmotioneerd, want Yannick was er niet bij. Yannick overleed op 31 maart 2016 op Texel, kort nadat zij rond half tien ’s avonds fietsend op een kaarsrechte weg in volle vaart van achteren werd aangereden door een automobiliste die, naar de overtuiging van de ouders, aan het appen was.
Yannick

Yannick

Wat Yannick is overkomen, mag niemand meer overkomen, zo luidt kort samengevat de missie van de ouders. Samen met hun advocate, Hanneke Comans-Diesfeldt, richtten zij de stichting Yannick op.

 

Moeder is ten tijde van het ongeval op Texel en wordt er geconfronteerd met de verschrikkelijke gevolgen van het ongeval dat haar dochter die avond is overkomen. Yannick wordt overgebracht naar het VUmc, maar de gevolgen van de aanrijding zijn zo ernstig dat ze er – op 21-jarige leeftijd – aan overlijdt.

 

Na het overlijden van Yannick volgt de juridische afwikkeling. In het kader van de strafzaak vindt een gesprek met de officier van justitie plaats. Deze beoordeelt het ongeval in eerste instantie als een overtreding van de wegenverkeerswet, terwijl advocate Comans-Diesfeldt stelt dat er sprake is van een verkeersmisdrijf in de zin van artikel 6 Wegenverkeerswet. De houding van de officier van justitie is voor de ouders en advocate onaanvaardbaar. Zij zoeken de media op, zitten binnen een week bij Jinek en Pauw en richten de stichting Yannick op. 

 

Wat volgt is een strafzaak, alsnog op grond van artikel 6, maar de rechter houdt een uitspraak aan en geeft ruimte voor extra onderzoek waarbij de tegenpartij probeert aan te tonen dat het geconstateerde laatste appgebruik niet plaatsvond ten tijde van de aanrijding. De rechtbank oordeelt ten slotte dat er sprake is van overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet (overtreding) en legt een taakstraf op en ontzegging van de rijbevoegdheid. Mede op aandringen van de ouders en advocate tekent de officier van justitie hoger beroep aan, waarna ook de verdachte in hoger beroep gaat. De zaak loopt nog. 

 

Wetsvoorstel

De stichting Yannick vindt ondertussen via een petitie gehoor bij de politiek, tot aan een persoonlijk gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij werkt nu samen met haar collega Grapperhaus aan een wetsvoorstel dat onder meer het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur als een misdrijf kwalificeert met hogere straffen.

Frank Frijns: “Ons streven is om via de stichting te komen tot bewustwording van de enorme gevaren van het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer, waardoor deze achter het stuur verdwijnt en het aantal verkeersslachtoffers drastisch zal afnemen.” 

Stichting Yannick steunt ook de missie van Michael Kulkens, van de Stichting TButterfly, wiens zoon Tommy-boy (13) in 2015 overleed omdat hij de weg op reed, verdiept in zijn smartphone.

 

De komende twee jaar zijn de ouders en advocate van Yannick ‘onze’ nationale verkeersveiligheidsambassadeurs. De organisatoren van het NVVC helpen de nieuwe ambassadeurs met ‘een inbreng voor een Kenniscafé bij SWOV’, een uitnodiging om ‘mee te praten in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid’ en worden ‘betrokken bij een ANWB-activiteit’.

 

Frank Frijns: “Wij hopen waardige ambassadeurs te zijn en over twee jaar te presenteren wat we hebben bereikt.”

 

Genomineerden Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2018

In 2018 hebben ruim 2200 mensen gestemd op drie genomineerden voor de tweejaarlijkse prijs. Naast de stichting Yannick werd Martijn Geervliet van de gemeente Breda genomineerd voor ‘Kunst bij Zebrapaden’; uitvergrote silhouetten geven in Breda extra attentie aan oversteekplaatsen. Laurens Drogendijk van ‘Band op spanning’ werd genomineerd voor zijn slimme, ‘behulpzame’ en energieneutrale bandenpomp, die nadrukkelijk ook bij andere plaatsen dan bij tankstations kan worden geplaatst.

 

Meer over Stichtin Yannick: www.stichtingyannick.nl.

Meer over de genomineerden: www.nvvc-congres.nl/nvvp

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Harry Timmermans: 'Uitwisseling wetenschap en praktijk motiveert champions' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Hoe stil kan een straatsteen zijn? Binnen de bebouwde kom is een elementenverharding, ook wel klinkerverharding, een veel voorkomend wegdektype. Stenen geven een straat een karakteristieke uitstraling, maar staan...
  • Afteller is nog beter geworden Een afteller tot groen bevordert de doorstroming, zo bleek in 2009 na de eerste afteller-pilot in ’s-Hertogenbosch. Weggebruikers bleken enthousiast en de gemeente plaatste er...
  • Activiteitenpatronen in zelfrijdende auto Met de komst van de zelfrijdende auto kunnen gebruikers onderweg activiteiten uitvoeren waarvoor ze voorheen op locatie moesten zijn. Het effect van deze verandering in het...
  • Eerste MKBA van een niet-infraproject: Fietsimpuls Met een toegespitste gedragsaanpak worden werknemers/forenzen van bedrijven die zijn aangesloten bij Maastricht Bereikbaar sinds zes jaar gemotiveerd om vaker te fietsen naar...
  • Van B naar Anders, investeren in mobiliteit voor de toekomst Op 23 mei presenteerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (RLI) het advies: ‘Van B naar Anders’. Aan dit advies liggen twee essays ten...
  • Team Voetganger wint strijd om de ideale modaliteit Het enthousiasme was groot tijdens de tweede editie van Battle of the Modes. In de Bossche Verkadefabriek namen vier modaliteitenteams (openbaar vervoer, auto,...
  • 'Begin met hubs in de buurt' Hij richtte op zijn twintigste een stichting op die een toekomst biedt aan kinderen die in Argentinië onder de armoedegrens leven en organiseerde...
  • Eric van Berkum: ‘Meer ruimte voor nuance en reviews van vakliteratuur’ In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • 'Iedere verkeersdeelnemer komt weer veilig thuis' Op 26 april werd de nieuwe Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-20130, DV3, gepresenteerd tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC. Wat is de belofte, de ambitie...
  • De case Merwedekanaalzone Utrecht zal rond 2025 meer dan 400.000 inwoners tellen, 17 procent meer dan nu. De gemeente kiest er voor om deze groei binnen de bestaande stadsgrenzen op te vangen, onder...
  • 'Stop verkeersslachtoffers door mobielgebruik' De ouders en advocate van Yannick Frijns namen op 26 april de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2018 in ontvangst tijdens het Nationaal...
  • Controle over opvolgtijden buslijnen Vervoerders sturen bij variaties in de busdiensten vooral op punctualiteit. Dit is mede ingegeven door punctualiteitseisen in de concessies. Maar bij hoogfrequente lijnen is,...
  • Landbouwverkeer: meer boetes of meer veiligheid? Landbouwvoertuigen zijn groot en zwaar en rijden langzamer ten opzichte van andere motorvoertuigen, maar juist sneller ten opzichte van fietsers, joggers en wandelaars. Dat...
  • Virtual Reality-technologie dient ook als ijsbreker Een studie naar de beste ontwerpkeuzes voor fietsroutes in het kader van Slimme en Gezonde Stad in pilotstad Schiedam bood de mogelijkheid om Vitual Reality-technologie (VR) als...
  • Benchmark gezonde steden Een Brede Coalitie van Natuur & Milieu, Milieudefensie, Fietsersbond, Longfonds, Wandelnet, Rover en Mens en Straat, wil graag dat de nieuwe coalities die in gemeenten...
  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...
  • Bert van Wee: Waarom geen factcheckrubriek? In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun?kennis naar de praktijk? Waar...
  • Barrières voor de marktintroductie van ITS-diensten Hoewel er de afgelopen jaren vele ITS-diensten zijn ontwikkeld en pilots zijn uitgevoerd, blijft een grootschalige marktintroductie van deze diensten vaak achterwege. Binnen het...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.