Team Voetganger wint strijd om de ideale modaliteit

vrijdag 8 juni 2018 0 reacties 38x gelezen

Het enthousiasme was groot tijdens de tweede editie van Battle of the Modes. In de Bossche Verkadefabriek namen vier modaliteitenteams (openbaar vervoer, auto, fiets en voetganger) het op donderdag 29 maart tegen elkaar op. “Wij zijn in Nederland gewend snel de consensus te zoeken”, zei gastheer Bas Govers. “Maar dat gaan we vanmiddag vooral niet doen! We willen weten: waar kan het maximum liggen van de fiets, de auto, de voetganger, het ov? Daar willen we naartoe!”
Bas Govers laat een student aan het woord.

Bas Govers laat een student aan het woord.

Marco te Brömmelstroet te midden van zijn team Fiets.

Marco te Brömmelstroet te midden van zijn team Fiets.

Onder aanvoering van Carlo van de Weijer (TU Eindhoven/auto), Marco te Brömmelstroet (UvA/fiets), Niels van Oort (TU Delft/openbaar vervoer) en Annemieke Molster (Molster Stedenbouw/voetganger) bestookten de teams elkaar met argumenten ten faveure van hun ‘eigen’ modaliteit. Waaruit die teams bestonden? Studenten van onder meer TU Delft, NHTV Breda, Windesheim Zwolle en Flevoland, Universiteit Utrecht, UvA, Hogeschool Rotterdam en Fontys Eindhoven.

 

Krakkemikkig en asociaal
Carlo van de Weijer trapte af en verdedigde de positie van de auto op prikkelende wijze. Hij stelde dat een krakkemikkig (en ‘asociaal’) openbaar vervoer wel een keer eindig zal zijn. “Een auto wordt 20 keer smeriger als de chauffeur een sigaret opsteekt. Maar ondertussen wordt de auto steeds goedkoper. We gaan toe naar een tijd waarin je voor 100 tot 150 euro een auto privé kunt leasen. Dat betekent een enorme besparing als je 700.000 studenten een private-leaseauto geeft in plaats van een ov-jaarkaart. En dat fileprobleem? Dat gaan we oplossen, zeker als je kunt werken in de auto. De voertuigverliesuren zullen omlaag gaan. We gaan nog meer van de auto houden dan nu al doen”, aldus Van de Weijer. Op de stelling dat generation y geen auto nodig heeft zei hij dat hiervoor een wetenschappelijke basis ontbreekt. “De auto is budgetneutraal, voor de bus moet er tussen de 20 en 70 cent per kilometer bij. Als we de auto’s netjes verstoppen in de stad en delen, dan kost het de overheid niets.”

Uiteraard was dit voldoende stof voor een discussie, waarbij twee andere teams werden uitgedaagd om de stellingen te weerleggen. Niels van Oort poneerde twee stellingen. Gaf de eerste al direct voer voor discussie (‘grote vervoerstromen kunnen beter met het ov worden afgewikkeld dan met snelle e-bikes’), ook bij de tweede stelling (‘het ov in de binnenstad is meer onderdeel geworden van het probleem dan de oplossing’) zorgde voor een goed debat tussen de teams. “Begin met de vraag: in welke steden willen we wonen, leven en recreëren”, zei Niels van Oort.

 

'We were born to move' 
Nadat ook over deze stellingen de standpunten waren uitgewisseld door twee andere teams, was het de beurt aan ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet. Aan de hand van de uitspraak ‘we were born to move, not to be transported’ (Charles Montgomery), begon hij zijn pleidooi voor de fiets. “Fietsen en lopen zijn de modaliteiten om je in steden te verplaatsen – en actieradius is het probleem niet.” Zijn stelling ‘investeringen in de fiets zijn rendabeler dan investeringen in het ov’ zorgde voor de nodige discussie, waarbij ook de opkomst van de e-bike werd meegewogen. Volop debat was er ook over de stelling 'gebieden die zijn ingericht voor een mix van langzame verkeersdeelnemers zijn geschikter dan afgescheiden voetgangersgebieden'.

 

'De fiets wordt de nieuwe auto'
Voor het eerst werd er tijdens de Battle of the Modes aandacht besteed aan de voetganger. Annemieke Molster van het Arnhemse Molster Stedenbouw, gespecialiseerd in herstructureringsopgaven, verdedigde samen met haar team de positie van de voetganger. Zij bracht twee stellingen in: ‘binnen de bebouwde kom moeten voetgangers altijd voorrang hebben’ en ‘om de omgevingskwaliteit van de openbare ruimte te vergroten is streng fietsparkeerbeleid/handhaving noodzakelijk’. Daarmee trok zij ten strijde tegen de overheersende positie die de fiets inneemt in binnenstedelijk gebied. Annemieke Molster: "De fiets wordt de nieuwe auto." Niet alleen de fiets, ook de zelfrijdende auto van de toekomst moest het ontgelden (‘daar word je dik en dom van’). Kortom, prikkelend genoeg om reacties uit te lokken bij de teams Auto en Fiets.

 

Casussen

Na de pauze presenteerde adviseur Lucas van der Linde drie casussen waarbij de studenten de gelegenheid kregen zo puur mogelijk vanuit hun eigen modaliteit mobiliteitsoplossingen aan te dragen. De cases betroffen de Merwedekanaalzone in Utrecht, de Cityring in Tilburg en het ASML-terrein in Veldhoven. Team Voetganger sleepte uiteindelijk de prijs in de wacht.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Ov-verstoringen oplossen vanuit perspectief reiziger Verstoringen in het openbaar vervoer kunnen effect hebben op de reistijd en de reistijdbeleving van reizigers. Onderzoek van Anne Durand (TU Delft) presenteert een raamwerk om...
  • E-auto eerder concurrerend bij frequent gebruik Elektrische auto’s kunnen bijdragen aan de reductie van broeikasgassen en luchtvervuiling, maar zijn nog altijd duurder en hebben een kleinere range dan conventionele auto’s....
  • Naar een klimaatbestendig hoofdwegennet Het was niet te missen afgelopen zomer: zwart geblakerde bermen door de ene na de andere bermbrand. Terwijl op andere dagen de snelwegen overliepen door stevige onweersbuien....
  • Geen project zonder architect Het ontwerp van ingenieurs voldoet lang niet altijd en dat ligt meestal aan het ontbreken van een integraal en creatief ontwerpproces. Daar zijn architecten of creatieve...
  • Onderzoek 'Vrijwillig uit de auto' van Centraal Planbureau Gedragscampagnes als Low Car Diet kunnen een kansrijke methode zijn om werk gerelateerd autogebruik te verminderen. Om aan te tonen of zulke interventies ook op grote schaal...
  • Amsterdam brengt 'Walkability' van de stad in beeld Hoe bereken je de beloopbaarheid, ofwel de walkability, van een stad? Julia Ubeda van onderzoeksbureau SpacesTraces bestudeerde deze vraag en ontwikkelde voor de gemeente...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Harry Timmermans: 'Uitwisseling wetenschap en praktijk motiveert champions' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Hoe stil kan een straatsteen zijn? Binnen de bebouwde kom is een elementenverharding, ook wel klinkerverharding, een veel voorkomend wegdektype. Stenen geven een straat een karakteristieke uitstraling, maar staan...
  • Afteller is nog beter geworden Een afteller tot groen bevordert de doorstroming, zo bleek in 2009 na de eerste afteller-pilot in ’s-Hertogenbosch. Weggebruikers bleken enthousiast en de gemeente plaatste er...
  • Activiteitenpatronen in zelfrijdende auto Met de komst van de zelfrijdende auto kunnen gebruikers onderweg activiteiten uitvoeren waarvoor ze voorheen op locatie moesten zijn. Het effect van deze verandering in het...
  • Eerste MKBA van een niet-infraproject: Fietsimpuls Met een toegespitste gedragsaanpak worden werknemers/forenzen van bedrijven die zijn aangesloten bij Maastricht Bereikbaar sinds zes jaar gemotiveerd om vaker te fietsen naar...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.