Verkeersveiligheidsrisico led-reclamescherm reëel

Scherm langs A1 beïnvloedt doorstroming en veiligheid

donderdag 16 februari 2017 Tim Wools, Christiaan Vos, Patrick Broeren, Niels Beenker, Arcadis 0 reacties 1724x gelezen

Led-reclameschermen langs de weg vormen een reëel veiligheidsrisico. Onderzoek met een voor- en nameting toont negatieve effecten op doorstroming bij een scherm dat op ooghoogte geplaatst is en op een filegevoelige locatie.

 

Lees hier de integrale versie van het artikel.

Er verschijnen steeds meer digitale led-reclameschermen langs de snelwegen die automobilisten visueel en cognitief afleiden van hun rijtaak. Hoewel de SWOV al in 2012 concludeerde dat afleiding invloed heeft op het rijgedrag van automobilisten, en daarmee op de verkeersveiligheid, was dit voor de specifieke effecten van led-reclameschermen nog niet onderzocht. Het afstudeeronderzoek dat studenten Tim Wools en Christiaan Vos van Hogeschool Windesheim Zwolle uitvoerden bij Arcadis geeft hierin meer inzicht. 

 

In dit onderzoek zijn doorstromings- en ongevalscijfers vergeleken voor en na de plaatsing van led-reclameschermen. Hiervoor zijn drie schermen geselecteerd op locaties waar het effect van de schermen te isoleren is, waarvan voldoende gegevens beschikbaar zijn en waar de verkeersintensiteiten voldoende hoog zijn. Schermen langs de A1 bij Terschuur, de A2 bij Zaltbommel en de A12 bij Zevenhuizen voldeden aan die criteria.

 

Doorstroming

Op basis van lusdata van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens over snelheid en intensiteit zijn de voor- en nasituatie op alle drie locaties vergeleken. Hiervoor zijn gegevens van de ochtendspitsen op dinsdagen en donderdagen in maart en begin april gebruikt. Tussen de voor- en nameting zit een jaar, en dagen met afwijkende omstandigheden, zoals slecht weer of feestdagen, zijn uitgesloten.

Bij de schermen langs de A2 en A12 vonden de onderzoekers geen effect op de doorstroming. Bij de A1 wel. Hier nam na plaatsing van het scherm de snelheid met 4,7% af en de dichtheid met 2,7% toe, wat wijst op een verminderde doorstroming op de locatie van het scherm. Ook is er onder andere sprake van een verminderde acceleratie in het wegvak voor het scherm ten opzichte van de situatie voor plaatsing. 

 

Ongevallen

Voor de analyse van de verkeersveiligheid zijn de incidentmeldingen van de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat gebruikt, die ook ongevallen met uitsluitend materiële schade registreren. De ongevalsgegevens voor en na plaatsing laten hetzelfde beeld zien als de doorstroming. Ook hier was er alleen een negatief effect bij het scherm langs de A1. De aantallen zijn echter te klein om hier 

conclusies aan te verbinden. 

 

Conclusies   

Het onderzoek toont aan dat de verkeersveiligheid bij een ledscherm kan verslechteren, als gevolg van een negatief effect op de doorstroming. Maar dat hangt mogelijk wel in sterke mate af van de locatie en specifieke kenmerken van het scherm. Het effect werd in dit onderzoek namelijk maar op een locatie vastgesteld. Dat komt mogelijk door de plaatsing van het betreffende scherm dicht langs de weg, op ooghoogte en met een sterk contrast met de achtergrond. Ook is de locatie filegevoelig en wordt het scherm plotseling zichtbaar voor de weggebruiker. Tenslotte vertoont het scherm animaties, wat in strijd is met de richtlijnen. Er zijn over dit scherm bij Rijkswaterstaat ook al de nodige klachten binnengekomen. 

 

Aanbevelingen

De onderzoekers adviseren op basis van hun onderzoek om led-reclameschermen niet op filegevoelige locaties te plaatsen en niet op ooghoogte. De schermen leiden de aandacht meer af van de rijtaak als ze visueel nauwelijks te negeren zijn.

Daarnaast zou er betere controle moeten komen op het naleven van de criteria voor reclameschermen, vastgelegd in de Beoordeling van Objecten langs Auto(snel)wegen en de Richtlijn Lichthinder. 

 

Ten slotte pleiten de onderzoekers voor een grootschaliger onderzoek van voor- en nasituaties bij meer schermen en daarbij gebruik te maken van floating car data. 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

vakartikelen

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

  • Snelheid veroorzaakt deels de onveiligste trajecten Het nieuwe Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) spreekt van een risicogestuurde aanpak: niet alleen focussen op verkeersongevallen, maar ook op de kwaliteit van...
  • Europese analyse van gedragsmaatregelen Wetenschappers van universiteiten uit Amsterdam, Stockholm en Wenen werkten drie jaar samen binnen het project IP-SUNTAN, dat staat voor: Innovative Policies for Sustainable...
  • VR-Rijsim, de human factors Onafhankelijke verkeersveiligheidsauditoren beoordelen of het ontwerp van een complexe verkeerssituatie veilig is of niet. Door de opkomst van serious gaming en VR-technologie...
  • Nieuwe Smart-Mobility-experts begrijpen het spel Vier iVRI-afname-experts, waarvan drie al een vaste baan hebben gevonden en 11 nieuwe Smart Mobility-experts met een specialisatie iVRI-techniek. Dat is de opbrengst van de...
  • Smart Mobility loopt warm naast huidige systeem Smart mobility is een begrip dat nu iets minder dan 10 jaar aanwezig is in de wereld van verkeer en vervoer. Op de academische zoekmachine Scopus is de opkomst van dit begrip in...
  • Niet-westerse migrantenvrouwen pakten zelf de fiets Mobiliteitsarmoede was in de jaren zeventig al aan de orde, maar kreeg lange tijd zeer beperkte beleidsaandacht en kende zeker nog geen doelgroepaanpak. Toch wezen de eerste...
  • Vervoersarmoede in de grote stad ontrafeld Op verzoek van de G4 is verkennend ‘etnografisch‘ onderzoek gedaan naar vervoersarmoede. Gevraagd is om een definitie van vervoersarmoede en het specificeren van de...
  • Met pre-suasion sorteert gedragsbeïnvloeding effect Traditioneel wordt weggedragsbeïnvloeding toegepast door de vorm en functie van een weg goed af te stemmen op het beoogde gebruik ervan. In veel gevallen volstaat die...
  • Stoppen met roken lukte toch ook? Van een intensieve en integrale langetermijnaanpak ten aanzien van smartphonegebruik in het verkeer is nog geen sprake. Terwijl zo’n aanpak juist tot succes kan leiden. Denk...
  • Betere voetpaden voor een kwalitatieve stadsopbouw Iedereen is dagelijks voetganger, toch wordt de voetganger vaak over het hoofd gezien. In het verkeers- en mobiliteitsbeleid krijgt deze groep naar verhouding de minste aandacht...
  • Keuze-uitdagingen om mensen vaker op de fiets te krijgen Maandelijkse keuze-uitdagingen kunnen een effectieve manier zijn om fietsen te stimuleren. De uitdagingen zelf lijken het meest effectief als ze gemakkelijk te...
  • Hans Jeekel: 'Wetenschap en praktijk moeten elkaar vragen stellen' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en...
  • Zo houd je het fietspad veilig Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en...
  • Twee opties voor veilige berm Om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen wil Rijkswaterstaat de veiligheid van de bermen langs autosnelwegen verbeteren. De Richtlijnen voor het Ontwerp van...
  • Laaghangend fruit voor fietsveiligheid Fietspadmarkering is laaghangend en rijp fruit voor fietsveiligheid. Wegmarkering op fietspaden kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het grote...
  • Hoe brengen we data en mobiliteit samen? Hoe zetten we geïndividualiseerde reisadviezen in ten gunste van het collectieve netwerk? Op het Nationaal verkeerskundecongres spreken topexperts over data en mobiliteit: Bas...
  • Henk Meurs: "We mogen meer doen met buitenlandse praktijkkennis' In een serie gesprekken verkent Verkeerskunde het wetenschappelijk kennisveld. Hoe houden wetenschappers hun kennis op peil en hoe brengen zij hun kennis naar de praktijk? Waar...
  • Ov-verstoringen oplossen vanuit perspectief reiziger Verstoringen in het openbaar vervoer kunnen effect hebben op de reistijd en de reistijdbeleving van reizigers. Onderzoek van Anne Durand (TU Delft) presenteert een raamwerk om...

Artikelen 1 tot 20 van 56

1 2 3

Overzicht alle vakartikelen

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.