Jack Martens: "We moeten naar differentiatie in aandrijflijnen"

donderdag 28 februari 2019 Jack Martens 52x gelezen

"Gesteld wordt dat als gemeenten ZE-zones benoemen marktvraag ontstaat voor elektrische trucks, zodat er in 2025 voldoende elektrische trucks van de band rollen en vooral dat de prijzen van deze trucks daardoor drastisch zullen dalen. De werkelijkheid zou wel eens weerbarstiger kunnen zijn. 

Jack Martens, projectmanager advanced technology en external contacts bij DAF Trucks

Jack Martens, projectmanager advanced technology en external contacts bij DAF Trucks

Laat duidelijk zijn dat we ons maximaal inzetten voor duurzaam transport. DAF heeft niet voor niets al sinds vorig jaar drie varianten elektrische en hybride trucks, waarvan de eerste trucks inmiddels aan veldtesten meedoen. 

 

Maar we roepen ook op om realistisch te blijven. Elektrisch rijden heeft nog beperkingen. Batterijen zijn groot, zwaar en duur. Voor zwaar transport over lange afstanden is elektrisch rijden daarom nog ongeschikt. In tegenstelling tot personenwagens worden trucks intensief ingezet en wordt het stilstaan tot een minimum beperkt. Dit geld zeker voor het lange afstandstransport. Voor personenwagens zijn al relatief veel publieke laadpunten gecreëerd, maar binnen Europa is nog geen enkel publiek toegankelijk laadpunt voor trucks. Hier moet nodig in worden geïnvesteerd. 

 

Veldtesten

Dat neemt niet weg dat onze eerste types volledig elektrische trucks op de weg rijden om veldtesten uit te voeren in nauwe samenwerking met klanten. Zo worden ze ingezet voor lokaal en regionaal transport door onder meer Jumbo, Albert Heijn en DHL en transporteurs Peter Appel, Simon Loos en Tinie Manders. 

Onze stelling is dat de aandrijflijn van een truck – elektrisch, hybride of diesel – moet passen bij de inzet van de voertuigen. Hybride trucks kunnen bijvoorbeeld op de snelweg rijden op een schone biobrandstof als HVO en volledig elektrisch in de steden. Daardoor is een hybride truck altijd maximaal flexibel qua inzet. 

 

Wil je elektrisch vervoer goed laten functioneren, dan heb je een fijnmazige laadinfrastructuur nodig. Wij denken daarbij ook aan supermarkten: als een truck lost, kan hij direct laden. Tegelijkertijd rijden er in de VS al de eerste waterstoftrucks op de weg van ons zustermerk Kenworth. Wij zien zero emissie vrachtvervoer in de toekomst mogelijk worden, en investeren er stevig in, maar het is moeilijk te voorspellen op welke termijn de markt voor deze voertuigen volwassen is. 

 

Goedkoop, gebruiksvriendelijk en robuust

Ten slotte over de prijs van de voertuigen. Op dit moment zijn elektrische trucks nog heel veel duurder dan vergelijkbare conventionele trucks. De heersende gedachte is dat als de vraag naar elektrische voertuigen stijgt, de prijs ervan daalt. Wij zijn daar echter niet zeker van. Juist als de vraag naar componenten als batterijen – die wij moeten inkopen – wereldwijd stijgt, zouden die wel eens schaarser en dus duurder kunnen worden. Laten we het tegenovergestelde hopen. Wij zullen er in elk geval alles aan doen om elektrisch transport zo goedkoop, gebruiksvriendelijk en robuust mogelijk te maken.” 

 

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 60

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.