Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

donderdag 25 april 2019 Redactie 51x gelezen

Jules Steultjens (22): “De Tour de Schalkwijk is letterlijk en figuurlijk een mini-Tour de France. De rennertjes zijn vrijwel alle leerlingen van 8 tot 12 jaar van de enige basisschool in Schalkwijk en het parcours bevindt zich in Schalkwijk zelf. Wat wel even groots is als de echte Tour zijn de te winnen truien: de gele trui voor de winnaar algemeen klassement, een groene voor het bergklassement – hiervoor wordt een dijk beklommen – en een rode, voor de beste tussensprinter. Daarnaast is er de roze trui voor het snelste meisje en een witte trui voor de beste wielrenner van 8 tot 9 jaar.
Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

De Tour de Schalkwijk start met een trainingsweek, gevolgd door een week lang verschillende etappes. Dit jaar vieren we de 50e editie. Het evenement is sinds de start groter en groter geworden. Het grootste belang is dat kinderen een hele week, eigenlijk twee weken, sporten en plezier hebben op de fiets. Hierdoor komen ze in aanraking met wielrennen, maar je ziet ook spontaan groepjes ontstaan van mannen en vrouwen die nu nog met elkaar fietsen. En sommigen hebben het fietsen zelfs professioneel doorgezet.

 

Intussen leeft heel Schalkwijk, van jong tot oud er ieder jaar naartoe. De Tour vindt plaats in de eerste week van de zomervakantie. Verschillende Schalkwijkse sponsoren hebben een eigen ploeg met eigen ploegleiders. De ploegleiders trainen hun eigen ploegje kinderen tijdens de trainingsweek. De sponsoren voorzien ze van een clubtrui en volgen ze tijdens de tour met een eigen sponsorauto. Daarnaast zijn er ieder jaar ruim honderd vrijwilligers actief. Het is een uniek evenement dat erg groot is geworden, maar we houden het wel op Schalkwijks niveau. Er moét plaats blijven voor alle Schalkwijkse kinderen van 8 tot en met 12 jaar.”  

 

Op 20 juni is in Houten het Nationaal Fietscongres. Komt u ook?

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.