Juridisch beleidsadviseur parkeren

woensdag 30 januari 2019 151x gelezen

Bedrijf

gemeente Zwolle

Locatie

Zwolle

Functieomschrijving

Een natte voetenkaart voor klimaatadaptie, social coins om schulden af te lossen én de slimste binnenstad. Zo doen we dat in Zwolle. Samen met onze 125.000 inwoners, want we geloven dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken.


De afdeling Leefomgeving en Mobiliteit bestaat uit adviseurs met verschillende specialismen. Het team Mobiliteit gaat een spannende tijd tegemoet met grote uitdagingen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Zwolle wil gastvrij en bereikbaar zijn. Toegankelijk en veilig. Voor al onze inwoners en mensen die Zwolle bezoeken. In de komende jaren zullen zo’n 6000 nieuwe huizen worden gebouwd, het centrum autoluw worden gemaakt, de Spoorzone en Hanzenland verder ontwikkeld. Dit levert boeiende vraagstukken op over verkeer en parkeren, waar jij nu al warm voor loopt.

Profiel kandidaat

Dit ga je doen

In Wezenlanden Noord worden 450 huizen gebouwd. Waar gaan de bewoners straks hun auto parkeren? Vanochtend ga je, samen met de andere deelnemers van het projectteam, praten met een aantal externe partijen. Is het mogelijk om bij elke woning een parkeerplek aan te bieden? Of krijgen mensen een bepaald bedrag voor mobiliteitsdiensten? Ze kunnen dan zelf kiezen of ze een taxi bestellen, een auto delen of een parkeerplek krijgen. Stel er komt een parkeervoorziening, kunnen er dan extra plaatsen worden toegevoegd om het parkeren in de binnenstad uit te breiden? Je hebt soortgelijke cases bestudeerd, berekeningen gemaakt en de voor- en nadelen op een rij gezet.

Een projectontwikkelaar valt direct met de deur in huis. ‘Kan ik het parkeren niet afkopen? Er is zo weinig ruimte op deze locatie. En mogen wij parkeerplaatsen verkopen?,’ vraagt een vertegenwoordiger van een woningcoöperatie. ‘Mensen die een sociale huurwoning krijgen, moeten ook kunnen parkeren. De prijs moet dan doorberekend worden in de huur. Dit kunnen we compenseren met verkoop.’ ‘Mogen alleen mensen die in Wezenlanden wonen er straks parkeren of krijgt de binnenstad er direct parkeermogelijkheden bij?,’ vraagt iemand anders. Je gaat met een rugzak vol belangen en denkwerk terug naar het stadshuis. Als er straks een besluit wordt genomen, dan ben jij degene die adviseert over de juridische consequenties vanuit je ervaring met het opstellen van verordeningen en juridische regelingen.

Op je bureau ligt de uitslag van een enquête die is gehouden in de Assendorperstraat. Je ziet terug wat je al had gehoord tijdens gesprekken met de bewoners. Hoe dichter ze bij de binnenstad wonen, hoe meer parkeerproblemen ze ervaren. De straat valt niet over één kam te scheren. Hier moet je dus wat creatief met de regels omgaan. Je ziet dat het tijd is om met de wethouder te gaan praten. Hij heeft een advies gevraagd over parkeertarieven voor bewoners die in de binnenstad wonen. Op weg naar huis bedenk je dat je echt blij bent met je nieuwe baan en je kunt niet wachten tot de eerste resultaten zichtbaar zijn.


Dit ben jij

Je hebt een HBO of WO verkeerskundige opleiding, aangevuld met een opleiding juridische zaken en minimaal vijf jaar ervaring. We hebben getwijfeld of we de nadruk zouden leggen op juridische zaken of verkeerskunde. Uiteindelijk is het verkeerskunde geworden. We vragen in ieder geval affiniteit met juridische zaken. Je vindt het leuk om je in de wet- en regelgeving te verdiepen en begrijpt snel welke externe partijen hierin moeten worden meegenomen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen, want je stemt af met collega’s van vergunningen, belastingen, handhaving en bezwaar & beroep.


Parkeren is een geloof, vaak gebaseerd op aannames. Jij hebt verstand van verkeer en staat bekend als een parkeer-goeroe. Daarom heb je het gezag om uit te dragen hoe het ‘echt’ in elkaar zit. Een verhaal gestoeld op feiten, waarbij mensen je op je woord geloven.

Aanvullende informatie

Dit bieden wij

Een salaris van maximaal € 4.859,- (maximum schaal 11) bruto per maand bij een volledige werkweek van gemiddeld 36 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast ontvang je 17,05% van je salaris in de vorm van een individueel keuzebudget (IKB) waarmee je een deel van je arbeidsvoorwaarden naar eigen wens kunt inrichten.

Contact

Meer weten?

Geinteresseerd in de functie? Solliciteer dan online. Laat weten wie je bent en wat je wilt voor 15 februari as. Bel of app met afdelingshoofd André van de Kraats, 06-11276329, e-mail A.van.de.Kraats@zwolle.nl of Joris van Loon, 06-25355814.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.