'Kabinet moet zich niet alleen richten op elektrische auto’s'

donderdag 8 februari 2018 Guus Puylaert 169x gelezen

In de Tweede Kamer werd op 8 februari gesproken over de Europese klimaatdoelen. Om die klimaatdoelen te halen, moet het kabinet naast de elektrische auto ook inzetten op hybride en plug-in hybride auto’s. Dat zegt Anco Hoen, onderzoeker van CE Delft.

“Het is goed dat het kabinet inzet op de verkoop van volledig elektrische auto’s, maar in 2030 is nog niet het hele wagenpark volledig elektrisch. Dat gaat dus te langzaam. Om de klimaatdoelen te halen, moet de politiek daarom bijstellen”, vertelt Hoen.

CE Delft deed onderzoek naar het aantal gereden kilometers van volledige plug-in hybride en hybride personenauto’s in de periode 2000 – 2017, in opdracht van Toyota. “In het jaar 2000 bracht Toyota de eerste hybrides op de Nederlandse markt”, verklaart Hoen.

Methode
In het onderzoek is gekeken naar het aantal nieuwkopen per automerk, het aantal gereden kilometers en het aandeel emissievrije kilometers daarvan. In totaal kwamen ongeveer 300.000 geëlektrificeerde auto’s op de markt, waarvan 175.000 hybrides zonder stekker.  Deze hybride auto's van Toyota hebben in Nederland emissie-kilometers meer op de teller staan dan de andere elektrische voertuigen bij elkaar.

Conclusie
Toyota heeft met 1,2 miljard de meeste emissievrije kilometers gereden, concludeert CE Delft. Hybride auto’s zijn ook al veel langer op de Nederlandse markt actief. Volledig elektrische auto’s, zoals die van Tesla, zijn pas sinds een jaartje of vijf op de markt. Wel verwacht Hoen dat rond het jaar 2020 de volledig elektrische auto meer emissievrije kilometers zal  hebben gereden.

Download hier het onderzoek.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.