MaaS: de winst kan groot zijn

'Deze systeemverandering laat de mobiliteit niet koud'

woensdag 4 april 2018 Nico Anten 146x gelezen

“Dankzij het sharing economy-principe veranderden spelers als Airbnb en Spotify de afgelopen tien jaar de hotel- en muziekindustrie. Deze trend is erop gericht dat we producten niet altijd gebruiken en/of zelf bezitten: delen en collectief consumeren staat centraal. Deze systeemverandering laat ook de mobiliteit niet koud.
Nico Anten, voorzitter Connekt

Nico Anten, voorzitter Connekt

Autobezit hoeft niet meer aantrekkelijk te zijn als je mobiliteitsdiensten kunt afnemen bij serviceproviders, die je reis optimaliseren van deur tot deur. Mobility as a Service, ofwel MaaS, gaat ons mobiliteitssysteem rigoureus veranderen. 

 

De economische potentie van Mobility as a Service is enorm. Na huisvesting is mobiliteit de grootste uitgave van een gemiddeld Nederlands huishouden. Per jaar besteden Nederlanders 40 tot 50 miljard euro aan mobiliteit. In Nederland wordt per jaar zo’n 110 miljard kilometer afgelegd met de auto, terwijl de meeste automobilisten nu nog over een eigen auto beschikken. Slechts 20-25 procent is daarvan nog nodig, als we gebruik kunnen maken van mobiliteitsabonnementen op ov, taxi, (deel)auto’s en deelfietsen of zelfrijdende auto’s, shuttlebusjes, carsharing-oplossingen en parkeerdiensten. 

 

Koppeling

Ook de winst voor welzijn en milieu kan groot zijn. Ritten worden efficiënter en dus duurzamer. Parkeerplekken in de stad kunnen overbodig worden. Je krijgt niet alleen schone lucht om in te ademen maar ook meer lucht om je als voetganger of fietser in dichtbevolkte steden te bewegen. Maar om de systeemsprong naar Mobility as a Service echt te maken moet er veel gebeuren. Daarvoor is koppeling van de reserverings- en betalingssystemen van tientallen vervoerders nodig, dankzij slimme ITS-oplossingen.  

 

Uitdaging

Van de competitieve vervoerwereld wordt verregaande samenwerking gevraagd. Welke rol speelt de overheid bij de planning van alle MaaS-ritten? Heeft zij de toezichthoudende of toetsende rol op de achterliggende algoritmen om zo de gewenste optimalisatie te bereiken? En is de gebruiker wel te overtuigen? Dat vraagt om vertrouwen, verbinding en visie. Een mooie uitdaging die Connekt, met de Taskforce MaaS en Ertico’s MaaS Alliance, graag oppakt.” 

 

 

 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.