MaaS, wake up-call voor ov-diensten

donderdag 5 april 2018 Nettie Bakker 35x gelezen

“Een sense of urgency is op zijn plaats als het gaat om MaaS, en zeker voor aanbieders van openbaar vervoer. Diverse marktpartijen komen binnen afzienbare tijd op de markt met Car-as-a-Service-concepten, ter voorbereiding op de zelfrijdende auto. Het lijkt me van belang dat het ov tijdig aantrekkelijk wordt gemaakt voor MaaS-diensten, voordat Car-as-a-Service een aantrekkelijk alternatief wordt ov. Als je de markt hierin zijn gang laat gaan, verwacht ik een disruptie die zijn weerga niet kent. 

Tim Wouda, head of integrated mobility, Ericsson.

Tim Wouda, head of integrated mobility, Ericsson.

Het ov zou juist de backbone van MaaS moeten zijn, maar precies de ov-toegang is nog niet beschikbaar voor de mobiele apps van MaaS-dienstverleners. Een combinatie van een ov-kaart met een MaaS-app maakt het nog geen aantrekkelijk mobiliteitsproduct. Dat wordt het als alle tarieven en alle informatie vanuit een soort mobiliteitstoegangspunt individueel worden geconcentreerd in één app, waarmee je optimaal en betrouwbaar kunt plannen, boeken, reizen en betalen. 

 

Voor steden is MaaS een sterk groeiende prioriteit. De concessiehouders in het ov delen deze prioriteit niet noodzakelijkerwijs. De eerste stap zou zijn om het op nationaal niveau verlenen van toegang tot, en wederverkoop van ov, via een onafhankelijke mobiliteitsbroker om zo tot een aantrekkelijk serviceproduct te komen. Mogelijk kunnen concessieverleners hier druk achter zetten.

 

Tegelijkertijd vergt MaaS aandacht voor strategie en validatie van toegangssystemen voor mobiliteit, om daarna zo snel mogelijk over te gaan tot actie. Als lid van de Taskforce MaaS ondersteun ik dit proces.” 

 


 

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.