MaaS, wake up-call voor ov-diensten

donderdag 5 april 2018 Nettie Bakker 70x gelezen

“Een sense of urgency is op zijn plaats als het gaat om MaaS, en zeker voor aanbieders van openbaar vervoer. Diverse marktpartijen komen binnen afzienbare tijd op de markt met Car-as-a-Service-concepten, ter voorbereiding op de zelfrijdende auto. Het lijkt me van belang dat het ov tijdig aantrekkelijk wordt gemaakt voor MaaS-diensten, voordat Car-as-a-Service een aantrekkelijk alternatief wordt ov. Als je de markt hierin zijn gang laat gaan, verwacht ik een disruptie die zijn weerga niet kent. 

Tim Wouda, head of integrated mobility, Ericsson.

Tim Wouda, head of integrated mobility, Ericsson.

Het ov zou juist de backbone van MaaS moeten zijn, maar precies de ov-toegang is nog niet beschikbaar voor de mobiele apps van MaaS-dienstverleners. Een combinatie van een ov-kaart met een MaaS-app maakt het nog geen aantrekkelijk mobiliteitsproduct. Dat wordt het als alle tarieven en alle informatie vanuit een soort mobiliteitstoegangspunt individueel worden geconcentreerd in één app, waarmee je optimaal en betrouwbaar kunt plannen, boeken, reizen en betalen. 

 

Voor steden is MaaS een sterk groeiende prioriteit. De concessiehouders in het ov delen deze prioriteit niet noodzakelijkerwijs. De eerste stap zou zijn om het op nationaal niveau verlenen van toegang tot, en wederverkoop van ov, via een onafhankelijke mobiliteitsbroker om zo tot een aantrekkelijk serviceproduct te komen. Mogelijk kunnen concessieverleners hier druk achter zetten.

 

Tegelijkertijd vergt MaaS aandacht voor strategie en validatie van toegangssystemen voor mobiliteit, om daarna zo snel mogelijk over te gaan tot actie. Als lid van de Taskforce MaaS ondersteun ik dit proces.” 

 


 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.