'MaaS wordt aantrekkelijker dan eigen auto'

donderdag 5 april 2018 Nettie Bakker 275x gelezen

“BEAMRZ, spreek uit beamers, komt van ‘Scotty, Beam me up’, uit de populaire Star-Wars-serie uit de vorige eeuw. Het idee ontstond al in 1999 als oplossing voor ‘range anxiety’ bij het gebruik van de elektrische auto. In 2013 zijn we gestart met BEAMRZ als MaaS-technologie en -app, waarmee je ritten kunt vinden, boeken, gebruiken en afrekenen.
Maarten Neeskens, oprichter en CXO van GetYouThere BV (BEAMRZ MaaS)

Maarten Neeskens, oprichter en CXO van GetYouThere BV (BEAMRZ MaaS)

Het product bestaat feitelijk uit data-integratie aan de achterkant (matching technologie), terwijl het aan de voorkant het eigen- of leasevervoermiddel vervangt en fiets of ov aanvult.

 

Na pilots bij verschillende communities, gaan dit jaar enkele duizenden mensen in onder andere Strijp-S (Eindhoven) en het Paleiskwartier (’s-Hertogenbosch) de app gebruiken, die hen toegang geeft tot deelritten, deelauto’s, deelfietsen, taxi en ov (via aanvullende BEAMRZ card).

 

Je kiest voor een bedrag per maand, gebaseerd op je huidige mobiliteitspatroon, of voor werkelijke kosten per rit. De effecten worden gemonitord door onderzoekers van de TU Eindhoven en Universiteit Twente. Onze belangrijkste functie is het verbinden van aanbieders van mobiliteit met reizigers via data.

 

Die data krijgen we en geven die ook terug, bijvoorbeeld voor de optimalisatie van de capaciteitsverdeling. Dit nieuwe ecosysteem moet groeien door meer reizigers en meer mobiliteits- en MaaS-providers. Dat kan alleen als er goede afspraken worden gemaakt over interoperabiliteit, kwaliteit en privacy van MaaS-data. Cruciaal, want we praten hier over een digitaal ecosysteem waarbij mensen rekenen op betrouwbare informatie en een geweldige reiservaring, beter dan met de eigen auto. 

 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.