Motto provincie Utrecht: minder (slachtoffers) is beter

‘Ook als wegbeheerder kun je het verschil maken’

woensdag 21 februari 2018 Nettie Bakker 129x gelezen

Met de voeten in de klei: luisteren naar ervaringen, aanschuiven bij educatie-initiatieven, openingen bijwonen, bijvoorbeeld van een rotonde. De kennis, indrukken en ervaringen die zij daarbij opdoet, voeden gedeputeerde Mobiliteit Jacqueline Verbeek-Nijhof. De opgedane energie zet zij in om maximaal resultaat te halen uit extra middelen voor verkeersveiligheid in de provincie Utrecht. "Noem dat het verschil maken."
Jacqueline Verbeek-Nijhof, oud-gedeputeerde Mobiliteit provincie Utrecht

Jacqueline Verbeek-Nijhof, oud-gedeputeerde Mobiliteit provincie Utrecht

"Ik heb zelf twee jonge kinderen en praat veel met ze over de gevaren in het verkeer, waaronder smartphone-gebruik. Als zij wegfietsen zie ik dat ze geen smartphone in de hand hebben, maar zwichten zij verderop voor groepsdruk?" Verbeek-Nijhof leerde tijdens een ideeën-uitvraag aan Gymnasium-2-leerlingen over hoe smartphonegebruik tegen te gaan, hoe sterk de groepsdruk is. "Bij hun leeftijdsgenoten bestaat een zekere druk om direct te reageren op appjes. Bovendien vinden ze wachten voor verkeerslichten saai, net als fietsen in het algemeen. Maar de leerlingen brachten ook oplossingen: als je je smartphone kunt opladen in je rugzak, heb je je apparaat even niet in de hand. En misschien kun je een muziekje starten bij een verkeerslicht." 

 

Een andere, verrassende indruk die Verbeek-Nijhof is bijgebleven, was de verwondering van jonge trekkerchauffeurs over de remweg van hun landbouwvoertuig. "Deze speciale trekkercursussen hebben we ingericht omdat we geen landbouwverkeer op onze provinciale wegen willen als er alternatieven zijn. Maar dan willen we er wel alles aan doen om het landbouwverkeer over die alternatieve wegen veilig te maken." 

 

Educatie en handhaving 

Utrecht zet in navolging van het landelijk beleid extra in op verkeersveiligheid onder het motto: minder (verkeersslachtoffers) is beter. Verbeek-Nijhof zet daarbij sterk in op proactiviteit. "Hiervoor halen we echt alles uit de kast en zetten ook extra in op educatie en het versterken van de verkeershandhaving." Om met dat laatste te beginnen. "We willen handhaving zichtbaarder maken. We werken nauw samen met het Openbaar Ministerie en de politie. Er is overleg over locaties voor mobiele controles, flitspalen en trajectcontroles. Maar dat niet alleen. Als je door de provincie Utrecht rijdt, word je door de inzet van smileys regelmatig gewezen op je rijsnelheid. Het heeft een positief effect op het naleven van de verkeersregels. En we ondersteunen alcoholcontroles. Speciale Bob-teams helpen de politieteams en delen een Bob-sleutelhanger uit aan mensen die niet hebben gedronken." 

 

Naast handhaving zet de provincie fors in op educatie. Verbeek-Nijhof: "Hierin werken we vooral samen met landelijke acties van onder meer het ministerie, de ANWB en VVN, naast eigen acties zoals de training van jonge automobilisten." 

 

Meten en prioriteren 

En dan de weg. "Op dit moment ontwikkelen wij onze eigen proactieve verkeersveiligheidsaanpak om te kunnen meten en prioriteren waar welke maatregelen het hardst nodig zijn. Dit doen we door de basismethodiek ProMeV-Light (proactief meten van verkeersveiligheid - red.) aan te vullen met andere verkeersveiligheidsindicatoren. Ook werken we zoveel mogelijk samen met gemeenten. Een voorbeeld is de provinciale weg N402 van Loenen naar Breukelen, die eerst door Loenen liep en nu eromheen en daarbij werd overgedragen aan de provincie. Er waren ook veel klachten over in- en uitritten. De weg is nu grotendeels een 60 km-weg geworden." 

 

"Naast het meten van de veiligheid van wegen, willen we nog veel meer weten over ongevallen, ongevallocaties en ongevalsoorzaken. We vinden het belangrijk dat ongevallen en aanrijdingen zoveel mogelijk worden gemeld, ook als iemand bijvoorbeeld tegen een paaltje fietst. We ondersteunen daarom het gebruik van de Mobielschademelden-app uit het STAR-project (Smart Traffic Accident Reporting, red). Ook starten we een pilot om de ongevalscijfers van ambulancepersoneel te vergelijken met onze eigen cijfers en ze zo nodig aan te vullen." 

 

Proactieve houding 

"Kortom, ook als wegbeheerder kun je het verschil maken. Wij doen dat door een proactieve houding in wegbeheer te combineren met een nog betere ongevalsregistratie en actieve educatie. Binnen de provincie draagvlak vinden voor verkeersveiligheid is overigens nooit moeilijk, maar waar we wel tegenaan lopen is dat sommige maatregelen complex zijn. Een maatregel die voordelig is voor de een, kan botsen met het belang van de ander. Een krachtig middel is praten over ervaringen met mensen zelf en laten zien dat je er iets mee doet. Ik probeer dan ook altijd bij kick-off-acties te zijn." 

 

"Schrijnend is overigens dat de oplossing soms zo lang uitblijft. Ik herinner me de opening van een rotonde. Voordat zoiets door allerlei bestemmingsprocedures is! Ik sprak er de zus van een verkeersslachtoffer die jaren eerder op die plek was overleden. Als provincie doen we er daarom alles aan om onveilige situaties zo snel mogelijk veiliger te maken en het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen." 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 11 tot 15 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 11 tot 15 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.