Naar inclusie als vanzelfsprekende norm

donderdag 26 oktober 2017 Nettie Bakker 49x gelezen

‘Ik wil de gemeente Arnhem ambitieus noemen als het gaat om toegankelijkheid. De gemeente stelt dat mensen met een beperking regie over hun eigen leven hebben, mee kunnen doen op voet van gelijkheid, niet worden gediscrimineerd en toegang hebben tot dezelfde voorzieningen en diensten als mensen zonder beperking. Daarvoor is in het voorjaar een interactieve bijeenkomst over toegankelijkheid georganiseerd door de gemeente, die moet leiden naar inclusie in Arnhem.’

Erwin Bongers, ontwerper/werkvoorbereider voor de gemeente Arnhem

Erwin Bongers, ontwerper/werkvoorbereider voor de gemeente Arnhem

Inclusie-agenda
‘De stad wil met ervaringsdeskundigen, vertegenwoordigers van organisaties en ambtenaren op het gebied van wonen, werken, onderwijs en mobiliteit in gesprek om gezamenlijk input te leveren voor een inclusie-agenda en zo stapsgewijs te komen tot een stad waar inclusie – participatie voor iedereen – geen agendapunt meer is, maar een vanzelfsprekende norm.’

 

Platform Chronisch zieken en Gehandicapten
‘In mijn eigen werk als ontwerper werk ik al jaren volgens de laatste richtlijnen voor toegankelijkheid, maar daarnaast laten we belangrijke infrastructurele projecten toetsen door de belangenvereniging APCG, het Arnhems Platform Chronisch zieken en Gehandicapten, de voormalige gehandicaptenraad. Deze samenwerking is een belangrijke aanvulling op de richtlijnen en levert soms echte eyeopeners op. Zo wees het platform bij de nieuwe inrichting rond station Velperpoort er op dat langsparkeren niet handig is voor het uitladen van een rolstoel. Daarom adviseerden zij een gehandicaptenparkeerplaats op een andere plek. Zowel in de voorbereiding als uitvoering van infraprojecten ben ik het aanspreekpunt voor het APCG. Ook hebben we een aantal keren per jaar een overleg, waarin belangrijke knelpunten vanuit het APCG aan bod komen, maar ook goede voorbeelden worden besproken.’

 

Rapportcijfer
‘Ik zou ons beleid op het gebied van toegankelijkheid al een ruime voldoende geven. We doen veel en zijn ons bewust van het belang van toegankelijkheid in de openbare ruimte. Zo passen we bijvoorbeeld standaard bandverlagingen bij kruispunten toe. Ook op het gebied van openbaar vervoer besteden we extra aandacht aan toegankelijkheid. Zo zijn er van de circa 400 bushaltes in Arnhem nog maar drie niet verhoogd. Dat gebeurt dit jaar nog en daarmee hebben we alle haltes op de vereiste hoogte van 18 cm. Ook als het gaat om geleidevoorzieningen zijn de meeste haltes al aangepast volgens de laatste richtlijnen. Daarnaast houden we rekening met het plaatsen van meubilair op de halteperrons, zodat er altijd een minimale maat blijft van 90 cm.

Een 10 voor toegankelijkheid van de stad is een utopie. Maar we gaan wel voor een 9. Er zullen altijd situaties blijven die in de bestaande infrastructuur niet kunnen worden aangepast. In nieuwe projecten gaat het wel goed. Het is een grotere uitdaging om de bestaande infrastructuur zoveel mogelijk toegankelijk te krijgen. Bepaalde pijnplekken zal je nooit helemaal in orde krijgen, maar ook daar blijven we ons voor inzetten.’

 

Tips?
‘Luister goed naar de gebruikers. Je kunt het op papier nog zo goed verzinnen, maar als mensen geen gebruik kunnen maken van voorzieningen hebben aanpassingen geen zin. Ons motto hierin is, ‘doe het goed of doe het niet’.’

 

Inhoud laatste dossier

MaaS

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over MaaS

  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.