Bevolkingsspreiding levert geen beter functionerende arbeidsmarkt op

maandag 16 april 2018 Ymkje de Boer, NWO 131x gelezen

Voor een beter functionerende arbeidsmarkt is het beter om de bevolking niet te spreiden over het land, ontdekte Yuval Kantor in zijn promotieonderzoek. Hij promoveerde op 16 april aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn ruimtelijk-economische studies.

Huishoudens en bedrijven vinden de bereikbaarheid van hun woon- of werkplek belangrijk bij hun locatiekeuze. Kantor onderzocht de relatie tussen bereikbaarheid en locatiekeuze vanuit perspectief van ondernemingen en gezinnen.

 

Treinstations

Een van Kantors studies ging over de directe voordelen die de nabijheid van een treinstation oplevert voor bedrijven. Bedrijven met vooral kantoren hechten aanzienlijke waarde aan de nabijheid van een treinstation, terwijl retailbedrijven meer waarde hechten aan een locatie die daar wat verder vanaf ligt.

 

Als stations wat verder dan op loopafstand liggen, heeft de nabijheid van zo’n station geen effect op vastgoedprijzen."‘Verder valt op dat de hoge waardering van stations alleen geldt voor stations met een hoogwaardige dienstregeling, zoals veel intercitytreinen. Stations waar alleen lokale treinen komen, laten de vastgoedprijzen niet stijgen," aldus Kantor.

 

Effiëntie van arbeidsmarkten 

Een andere studie handelde over de vraag of arbeidsmarkten in dichtbevolkte regio’s efficiënter werken dan die in dunbevolkte regio's voor wat betreft het afstemmen van vraag en aanbod in banen. Kantors onderzoek laat zien dat beleid beter niet gebaseerd kan worden op de gedachte dat de bevolking verspreid moet worden voor een beter functionerende arbeidsmarkt.

 

Huisvestingslasten

De laatste studie van Kantor draaide om de veronderstelling dat hoge huisvestingslasten van huizenbezitters een verklarende factor zijn voor het feit dat zij er beter in slagen banen te vinden, vergeleken met huurders. Deze hypothese wordt niet ondersteund door de bevindingen van Kantor. Van het eerder aflossen van de hypotheek, dat door het huidige woningmarktbeleid wordt bevorderd, zijn dus geen nadelige effecten voor de werking van de arbeidsmarkt te verwachten.

 

Over het onderzoek

Het promotieonderzoek van Yuval Kantor ‘Transport and spatial development in a multimodal network context’ waaruit het proefschrift ‘Urban Form and the Labor Market’ voortkwam, maakt deel uit van het programma Strategy towards Sustainable and Reliable Multi-modal Transport in the Randstad (SRMT), een onderdeel van het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. Promotoren zijn prof. dr. Jos van Ommeren en prof. dr. Jan Rouwendal.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.