Europese Commissie stond te soepele dieselnorm toe
De zaak draait om het verschil tussen uitstoottesten op de weg en in een laboratorium, schrijft NOS. Zo bleken auto's van onder meer Fiat en Volkswagen te slagen voor de laboratoriumtest, door daar sjoemelsoftware te gebruiken. De software liet auto's in het laboratorium veel schoner presteren dan op de weg.
Andere tests
Hierop besloot de Europese Commissie versnelde tests uit te laten voeren die uitgaan van de werkelijke prestaties op de weg. Veel auto's zouden bij lange na niet door deze test heen komen wanneer daarbij dezelfde strenge normen werden gehanteerd als in het lab. De Europese Commissie bezweek onder hoge druk en besloot hierop veel meer uitstoot toe te staan.
De Europese rechter heeft nu besloten dat de Europese Commissie deze normen nooit had mogen versoepelen. Steden die te kampen hebben met een slechte luchtkwaliteit, gaan hierdoor alleen maar verder achteruit. Alle inspanningen die de steden doen om de luchtkwaliteit te verbeteren, worden door deze soepele normen teniet gedaan. De rechter eist dat de Commissie binnen een jaar met nieuwe, strengere normen komt. Steden zijn daarmee echter nog niet volledig van het probleem af. De auto's die onder de soepele normen zijn goedgekeurd, mogen gewoon blijven rijden.
Reactie plaatsen •