Fietsvlonders Rotterdam wint Tour de Force Innovatieprijs 2018

donderdag 21 juni 2018 Redactie 0 reacties 230x gelezen

De Tour de Force Innovatieprijs 2018 is gewonnen door Fietsvlonder Rotterdam. De inzending werd door de deelnemers van het Nationaal Fietscongres gekozen uit vijf genomineerde projecten.

Het is voor het tweede jaar dat de Tour de Force de verkiezing van de Innovatieprijs organiseert. Een jury bestaande uit vakjournalisten heeft uit 60 inzendingen 5 genomineerden gekozen. De bezoekers van het Nationaal Fietscongres kozen op 21 juni 2018 de uiteindelijke winnaar die door journalist en oud-wielrenner Thijs Zonneveld werd overhandigd aan Emiel Arends van de gemeente Rotterdam.

 

Hij kreeg de prijs voor het project Fietsvlonders.

Fietsvlonders
De gemeente Rotterdam bekijkt met fietsvlonders waar ruimte gecreëerd kan worden voor extra fietsrekken. Op zo’n vlonder zijn tien fietsrekken gemonteerd. Wordt de vlonder goed gebruikt en blijven klachten uit, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven, verhoogt de gemeente de parkeerruimte tot stoepniveau en zet er permanente fietsrekken neer.

 

De vakjury was van mening dat fietsvlonders zich relatief eenvoudig laten realiseren. Bovendien is het effect groter dan alleen uitbereiding van het aantal fietsparkeerplaatsen in de stad. Je kunt het met recht een democratische maatregel noemen, omdat iedereen tijdens een proefperiode zijn zegje kan doen.

De bezoekers van het Nationaal Fietscongres konden zich daarin helemaal vinden.

 

De overige genomineerden

 

Live meten van fietsreistijden
Het gaat om een camerasysteem dat specifieke fietsers herkent aan de hand van ‘deep learning’ (Recall4Bikes). Door dergelijke camera’s op meerdere punten op te hangen, kunnen betrouwbaar reistijden worden bepaald en fietsdata worden verzameld. Een belangrijk aspect van het systeem is 'privacy by design'. Videobeelden worden niet opgeslagen en verlaten het lokale camerasysteem niet. Het systeem communiceert alleen digitale profielen van passerende fietsers, die niet toepasbaar zijn voor individuele persoonsherkenning.

Relaxte routes
Het idee van relaxte routes behelst de ontwikkeling van senior-vriendelijke routes van bijvoorbeeld een wijk met relatief veel ouderen naar het stadscentrum, als alternatief voor een drukke fietsroute. De relaxte route is ietsje om, maar comfortabeler. Lekker breed, geen moeilijke manoeuvres, geen shared space. Aandacht voor vergevingsgezinde bermen, geen paaltjes en geen grote hoogteverschillen.

Omrijadvies bij naderende tractor
Het ROV Oost-Nederland onderzoekt in Hardenberg in een pilot of de fietsveiligheid te verbeteren is door fietsers tijdig te waarschuwen voor gevaar op de ene weg en in dat geval een alternatieve route aan te bieden. Komen er gelijktijdig tractoren of vrachtwagens en fietsers aan op een smal weggedeelte, dan worden de fietsers op actieve wijze verleid om een veiligere route te fietsen.

 

Delta Cycling Rotterdam
Wat ooit begon als een professionele wielerploeg is inmiddels uitgegroeid tot een platform om ook het alledaagse fietsen te promoten. De opgebouwde wielsportkennis wordt op verschillende, creatieve manieren ingezet om de fietsveiligheid te verbeteren en de mobiliteits- en sociale functie te versterken. En vooral om het plezier in fietsen te benadrukken.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.