Marja van Strien neemt voldaan afscheid: Connecting Mobility schaalt op

woensdag 4 juli 2018 Nettie Bakker 201x gelezen

“Wat er in vijf jaar tijd is bereikt is onbegrijpelijk en onbeschrijfelijk”, stelt  Mark Frequin, DG Mobiliteit voor het ministerie van IenW, tijdens het afscheid van Connecting Mobility en van zijn directeur Marja van Strien op 27 juni in Kasteel Woerden. “We zijn concreet bezig met de zelfrijdende auto, trein en boot. Met hyperloops, drones en met MaaS.” En daarvan mag Van Strien “vrij veel op haar conto schrijven”, aldus Frequin. 
Marja van Strien, tot juni 2018 directeur Connecting Mobility, daarvoor directeur NDW.

Marja van Strien, tot juni 2018 directeur Connecting Mobility, daarvoor directeur NDW.

Marja van Strien, tot april dit jaar directeur van het ‘projectoverstijgend samenwerkingsverband in de quadruple helix’ Connecting Mobility, gaat zich richten op de zorg voor mensen in plaats van systemen, nu ‘haar’ programma stopt met activiteiten. Beide hebben hun diensten bewezen zo bleek niet alleen uit de woorden van Frequin, maar ook uit een analyse van de rol van Connecting Mobility door promovenda Tanja Manders aan de TU Eindhoven. Van Strien maakt al deel uit van verschllende raden van toezicht in de zorg en wil vanuit haar eigen bv daar nog meer werk van maken. Ook haar programma maakt een (schaal)sprong: van ‘connecting mobility in een nieuw speelveld’, naar ‘het inbedden van smart mobility in de lijnorganisaties’.  

Volwassen veld
Tanja Manders laat aan de hand van de transitietheorie zien dat Connecting Mobility concreet heeft toegewerkt naar deze schaalsprong. “Het veld is volwassener geworden.” Ofwel, van onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam geworden en heeft een stap gemaakt van inzicht en overzicht naar advies en monitoring, aldus Manders. Daarnaast richtte het zich op het wegnemen van belemmeringen en het voorbereiden van de burger op veranderingen. Ook ‘in de lijn’ zal er oog moeten blijven voor dit soort activiteiten, is de boodschap deze middag: ‘behoud het goede’. En: “Creëer ruimte voor vernieuwingen (wordt de verkeersmanager, mobiliteitsmanager?), deel kennis en sluit aan bij maatschappelijke thema’s, zoals klimaat,” aldus Manders.  

Mobiliteitstransitie
Drie stakeholders uit de wereld van kennis (Hans van Lint, TUDelft), overheden (Chris de Vries, Provincie Noord-Holland) en markt (Jos van Kleef, Goudappel Coffeng) keken vervolgens vooruit  naar de mobiliteitstransitie en hun rollen daarin. Hans van Lint start bij de oorsprong van mobiliteit: “Mensen willen van alles en gaan dan allerlei dingen doen om dat te bereiken. Zo ontstaat een mobiliteitssysteem en dat heb je ook nodig. Alleen levert ons complexe mobiliteitssysteem intussen onacceptabel veel verkeersdoden op, milieu- en gezondheidsschade en vertragingen. Dat moet slimmer en dat kan ook slimmer door interdisciplinair samen te werken”, aldus van Lint. “In de wetenschap levert dit al veel moois op”.

Tips voor de lijn
Chris de Vries geeft tips voor de opschaling naar de lijnorganisatie: ”Maak duidelijk wie wat doet, formuleer een ambitie en houd het ITS-overzicht bij.  Borg dit ook”. Jos van Kleef benadrukt het belang dat iedereen kan meedoen in mobiliteit en dat we niet te veel platforms moeten gaan oprichten.” Breng het aantal platforms liever terug naar één. En voorkom dat we in onze eigen bubble leven.”

Leiderschap
Van Strien, ten slotte, werd geroemd om haar kwartiermakerschap (Van Lint) en haar leiderschap: “Niet als een generaal, maar als een groot verbinder”, aldus De Vries, ondersteund door Van Kleef. Van Strien ten slotte: "Ik heb dit allemaal met mijn mooie team gedaan."  

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.