Minder treinkilometers door stijging btw

donderdag 20 september 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 93x gelezen

Als het btw-tarief stijgt van zes naar negen procent, dan neemt het aantal kilometers die we met de trein reizen af met 1,3 procent. Dat schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer’. Voor bus, tram en metro is dat één procent.

Het KiM heeft het effect van btw-verhogingen op de te verwachten vervoersstromen in het personenvervoer onderzocht. Dit naar aanleiding van een vraag van Stientje van Veldhoven de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als hervorming van het belastingstelsel wil het kabinet-Rutte III de btw-maatregel doorvoeren.   

Onzekerheden voor trein, bus, tram en metro
Het aantal reizigerskilometers voor trein, bus, tram en metro neemt naar verwachting met één procent af. Uiteraard zijn deze elasticiteiten omgeven met onzekerheden. De prijselasticiteit voor de vraag naar trein-, bus-, tram- en metrovervoer is -0,36 procent. Het KiM onderzocht de effecten van een btw-verhoging van zes naar negen procent voor diverse vormen van vervoer. De btw-verhoging komt neer op 2,8 procent hogere gebruikskosten voor de trein.

Van vele factoren afhankelijk
Bovengenoemde percentages betreffen het te verwachten geïsoleerde effect van de btw-maatregel op de verandering in het aantal reizigerskilometers. In praktijk is het ov-gebruik afhankelijk van tal van factoren, waaronder de snelheid waarmee verschillende groepen reizigers hun gedrag kunnen aanpassen.

Straattaxivervoer en Waddenveren
Ook andere personenvervoerdiensten werden door KiM onderzocht, waaronder de vraag naar straattaxivervoer en de Waddenveren. Een kwalitatieve analyse duidt erop dat voor deze typen vervoer de vraag beduidend minder afneemt met de stijging van de kosten voor het gebruik ervan. Minder alternatieven voor handen, een groot deel van reizigers dit vervoer incidenteel gebruikt en de kosten dan een marginaal aandeel vormen in de totale kosten van de activiteit worden als redenen genoemd.

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.