Mobiliteittrends vereisen een alternatief voor parkeerinkomsten

donderdag 29 november 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 109x gelezen

Dynamisch ruimtegebruik met beprijzing naar gebruik wordt een slim alternatief voor parkeerinkomsten in de binnensteden. Dat stelde mobiliteitsexpert Ananda Groag tijdens haar keynote bij de opening van het Parkeerbeheercongres in de Expo Houten.

Groag hield de aanwezigen voor dat er momenteel vier megatrends spelen bij mobiliteit. De eerste is elektrisch rijden. Deze trend zal volgens Groag geen grote invloed hebben op het aantal parkeerplaatsen. Wel leidt het ertoe dat steeds meer van die parkeerplaatsen van stekkers worden voorzien.


Zelfrijdende auto

De tweede trend is de opkomst van de zelfrijdende auto. Daardoor is het niet meer nodig om de auto in de stad te parkeren. Het betekent wel dat er aan de rand van de stad strategische verzamelplaatsen moeten komen, waar ook het onderhoud aan de auto moet plaatsvinden. Groag voorziet ook een rol voor de zelfrijdende auto in buitengebieden. Daar kan het als variant op het ov een alternatief vormen voor ‘dunne’ onrendabele buslijnen.


Slimmer 

De derde trend is het feit dat auto’s steeds slimmer worden en met elkaar en andere apparaten in contact staan.


Deelmobiliteit
De vierde trend tenslotte is het sharen. Volgens Groag kan dit leiden tot een forse besparing in de openbare ruimte. En dat is van groot belang, omdat de stilstaande auto momenteel naar schatting 50 procent van de openbare ruimte in beslag neemt. En dat inzicht is niet nieuw, vertelde Groag. Al in de jaren ’60 waren het de provo’s die via witkarren en witte fietsen het delen promootten.


Gevolgen trends
Groag schetste ook een aantal gevolgen van deze trends. Zo zal de auto steeds meer uit de binnenstad verdwijnen en de last mile via duurzaam vervoer worden afgelegd. Ook komt er een nieuwe infrastructuur, inclusief plekken voor autodelen. En drop off en pick up plekken, die nu nog vaak officieus in steden worden gerealiseerd. 

 

Andere type inkomsten
Voor parkeren betekent het een ander type inkomsten. Groag verwacht dat de trends ertoe leiden dat parkeerinkomsten in de binnenstad in de toekomst plaats maken voor dynamisch ruimtegebruik en beprijzing naar gebruik. Zij noemde dit de curb, wat betekent dat men over de stoeprand heen moet durven stappen.


Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.