Nationaal verkeerskundecongres: transitie zet door

Bekijk ook het videoverslag onderaan dit bericht

dinsdag 6 november 2018 Guus Puylaert 173x gelezen

Van de spice girls naar transitie, het bruggetje ligt niet voor de hand. Toch maakte Christophe van der Maat, gedeputeerde van Noord-Brabant, hem nadat dagvoorzitter Elise Fikse de vijf grote Brabantse steden met de vijf popidolen uit de jaren ’90 vergeleek – en zo het Nationaal verkeerskundecongres 2018 op 1 november opende.

In congrescentrum 1931 in ’s-Hertogenbosch vormde transitie het thema. Net als vorig jaar, inderdaad. Want het thema blijft actueel, vertelt Van der Maat. “We hebben te maken met veel grote transitievraagstukken: we moeten nadenken over hoe we in de toekomst de waterhuishouding gaan regelen, wat we doen met de woningbouwopgave. Om in de Champions League mee te blijven spelen hebben we het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem nodig.”

 

Om, als Nederland zijnde, voorop te blijven lopen zijn volgens hem drie dingen nodig: “Het tempo moet omhoog, we moeten meer samenwerken en we moeten meer data delen en een integraal mobiliteitsbeleid opstellen.”

Happy infiltrators
Frans Soeterbroek, door dagvoorzitter Fikse aangekondigd als ‘Ruimtemannetje tussen de Mobiliteitsmensen’, voegt daar in zijn keynote aan toe dat we de collectieve intelligentie beter moeten benutten. “We hebben mensen nodig die samen opkomen voor de leefomgeving, de ‘happy infiltrators’ die de systeemwereld uitdagen.” En zijn boodschap aan de zaal: “Ga de buurt in en spreek mensen aan.”

Dat gebeurt nog te weinig in de, in de woorden van Soeterbroek, technocratische wereld van verkeerskundigen. “Misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok, maar we moeten af van de krankzinnige wereld van rapporten, onderzoeken en geldverkwisting. Transitie in het mobiliteitssysteem vraagt om transitie in het governancesysteem.”

Chartered Engineers
Die transitie wil Micaela dos Ramos, voorzitter van het KIVI, ook bewerkstelligen. Zij doet een oproep aan de aanwezigen om zich aan te sluiten bij een werkgroep voor Chartered Engineers, waar het KIVI sinds 2014 aan werkt. “We gaan voor doorontwikkeling in een breder perspectief en willen samenwerken met onderwijs en het werkveld. Alle samenwerking is welkom.”

Het Chartered Engineers-programma is een extra erkenning bovenop het hbo- of wo-diploma met als einddoel: ‘een professional met een glansje’, vertelt Dos Ramos. “Innovatie staat centraal in elk vakgebied, het is van belang om je kennis op te frissen en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.”

Datadebat
Mobility as a Service (MaaS) lijkt onlosmakelijk verbonden met transitie en daarom werd er ook een datadebat georganiseerd met vooraanstaande personen uit het werkveld: Bas Rookhuijzen (Google), Bas Hendrix (AutomotiveNL), Eric Mink (ministerie van I&W) en John Pommer (CROW), onder leiding van Ward Koopmans (CGI). Een verslag van het datadebat leest u hier.

Beste bijdragen
Net Nationaal verkeerskundecongres werd afgesloten met de beste bijdragen. Pascal van den Noort inspireerde NVC-gastheer BrabantStad met zijn paper ‘Digitaal Hoofdnetwerk Deelfiets. En Marie-Jose Olde Kalter en medeauteurs kregen de prijs voor hun paper over het effect van aantrekkelijkheid en afwisseling van fietsroutes.

Lees meer: De beste bijdragen aan het NVC 2018

De redactie versloeg de dag ook in beeld. Bekijk hieronder de video.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.