Onnodig veel lucht in verpakkingen grote retailers

donderdag 20 september 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 72x gelezen

Meer dan een derde, 34 procent, van de mondiale retailers geeft toe dat de pakketten die ze wereldwijd verzenden minstens het dubbele in omvang zijn van het werkelijke product. Dat blijkt uit een rapport van DS Smith, één van de grootste verpakkingsbedrijven wereldwijd.

Het rapport, ‘The Empty Space Economy’ genaamd, laat zien dat de impact op het milieu van de verscheepte lege ruimte aanzienlijk is. De 122 miljoen ton CO2 onnodige uitstoot per jaar komt overeen met de de jaarlijkse CO2-uitstoot van België, Pakistan of Argentinië.
 
Drie opmerkelijke zaken uit het rapport:

 

  • 24 procent van de zeecontainers is leeg;
  • 46 miljard dollar kan jaarlijks worden bespaard aan onnodige logistieke kosten;
  • 122 miljoen ton koolstofdioxide wordt onnodig uitgestoten als gevolg van transport van lege ruimte.


Miljardenbesparing
"Het verwijderen van wat effectief 'empty space’ is, zou miljarden euro’s potentiële besparingen in verzendkosten kunnen opleveren”, zegt Alessandro Fulvi marketingdirecteur van DS Smith Packaging.  “Die worden momenteel doorberekend aan de consument.” Overtollig verpakking en de lege ruimt binnen de doos levert frustraties op bij de consument en creëert een negatieve merkbeleving vindt Fulvi.

“Er moet meer aandacht worden besteed aan het optimaliseren van productverpakkingen”, gaat Fulvi verder. “Bedrijven kunnen nieuwe innovaties gebruiken, zoals DS Smith's 'Made2Fit', een geautomatiseerd verpakkingssysteem dat lege ruimtes elimineert en de beweging van producten in de verpakking aanzienlijk vermindert, en tegelijkertijd de schade beperkt."

Geen prioriteit
Senior executives leggen geen prioriteit om de lege ruimte in verpakkingen te verminderen. 36 procent voerde een controle uit van de lege ruimte in verpakkingen. Daarnaast overweegt ‘slechts’ 34 procent om over te schakelen op een geoptimaliseerde verpakkingsoplossing zo stelt het onderzoek.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.