Wat zijn mogelijke effecten van een kilometerheffing voor vrachtverkeer?

dinsdag 6 november 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 112x gelezen

Wat zijn mogelijke effecten van een kilometerheffing voor vrachtverkeer (vrachtwagenheffing)? Hiervoor ontwikkelde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) een conceptueel denkkader.

Het denkkader toont in één oogopslag hoe een vrachtwagenheffing doorwerkt op verschillende delen van het goederenvervoerssysteem. Het toont de effecten op het vervoer en verkeer, de leefomgeving en de economie. Het KiM ontwikkelde dit denkkader in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), als basis voor verdere analyses van een vrachtwagenheffing.

Het denkkader, dat is gebaseerd op relevante literatuur, verbindt alle mogelijke effecten van een vrachtwagenheffing in hun samenhang op micro- en macroniveau op:

  • Vervoer en verkeer: effecten op afname van vrachtwagenkilometers, ritten en vervoerde tonnen vracht over de weg, op voertuigverliesuren, routes, logistieke efficiëntie, distributiestructuur (van langere naar kortere afstanden), routekeuze, de samenstelling van het wagenpark (inclusief bestelauto’s), modal shift en logistieke stromen;

  • Milieu en omgeving: effecten op emissies van CO2, fijnstof en stikstofoxides en op geluid, verkeersveiligheid en slijtage van wegen;

  • Economie: effecten op concurrentiepositie en op de kosten en opbrengsten van vrachtwagenheffingen en welvaart.

 

Overzicht gedragsreacties verschillende markten

Het conceptuele denkkader onderscheidt verschillende markten (of lagen) waar vraag en aanbod samenkomen: verkeersmarkt, vervoersmarkt, logistieke markt en goederenmarkt. Het beschrijft de gedragsreacties vanuit de actoren die op de verschillende markten actief zijn: chauffeur/vervoerder, verlader/logistieke dienstverlener, producent en consument.

In deze markten vinden onderhandelingen en afspraken plaats over prijs, kwaliteit en leveringsvoorwaarden en hoeveelheid. De verwachting is dat kosten in eerste instantie worden doorberekend aan klanten. Lukt dat niet, dan volgen maatregelen als kosten besparen, meer en/of beter samenwerken of interen op de winst.
 

Combinatie bestaande modellen en literatuur

Het denkkader en de sterkte van de relaties daarbinnen zijn onderbouwd via een literatuurstudie en kennissessies met experts. Het kader legt ook een verband met de modellen die gebruikt worden om de omvang van de verkeers- en vervoerseffecten van een vrachtwagenheffing in Nederland te bepalen (het Landelijk Model Systeem (LMS) en het Basismodel voor Goederenvervoer (BasGoed)). Het KiM beschrijft in de publicatie welke gedragsreacties en effecten met de betreffende modellen kunnen worden bepaald en op welke punten onderbouwing vanuit de literatuur ontbreekt.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.