10e Verkeersgedragdag: Automatisering en ouderen

donderdag 4 april 2019 Nettie Bakker 158x gelezen

De hoogste opkomst ooit. 125 bezoekers, waarvan ook meer dan gebruikelijk van gemeenten en provincies, bezochten op 3 april de 10e Verkeersgedragdag bij gastheer Universiteit Utrecht, mede op uitnodiging van Rijkswaterstaat. Karel Brookhuis, hoogleraar verkeerspsychologie aan de RUG en voorzitter van het Verkeersgedragdagbestuur: ”Gedrag komt meer onder de aandacht in gemeenten en provincies en het wordt steeds meer multidisciplinair.” Belangrijkste thema’s deze dag: de relatie ICT en gedrag en het mobiliteitsgedrag van ouderen.

Inge Bonte en Simon Friso van Hogeschool Windesheim presenteren de resultaten van hun onderzoek naar de effecten en acceptatie van rijtaakondersteuning voor ouderen in de auto.

Inge Bonte en Simon Friso van Hogeschool Windesheim presenteren de resultaten van hun onderzoek naar de effecten en acceptatie van rijtaakondersteuning voor ouderen in de auto.

Gedrag daalt steeds meer in in het werkveld verkeer en mobiliteit, constateert Brookhuis. “Eerst was het nog een onderwerp dat speelde bij nationale overheden, consultants en op universitair en hogeschool niveau. Nu merk je dat het ook onder de aandacht komt van gemeenten en provincies.”

Als trends in gedragskennis noemt Brookhuis: de relatie gedrag en automatisering en technologie en veroudering. Daarnaast krijgt verkeers- en mobiliteit-gedrag meer dimensies. “Het heeft altijd een sterke verkeersveiligheidscomponent, maar bijvoorbeeld bij ouderen speelt ook de sociale component.”

Sociale armoede
Brookhuis ligt toe: “Als land scoren we hoog in de internationale geluksindex, maar we merken dat ouderen een ‘val’ kunnen maken naar sociale armoede op het moment dat ze minder mobiel worden. Dan valt het bezoek aan een club af of zelfs de mogelijkheid om naar de winkel te gaan.” 

Zelfrijden of rijtaakondersteunen
Misschien dat het zelfrijdend voertuig een oplossing kan bieden, filosofeert Brookhuis, maar herstelt zich onmiddellijk. “Het voertuig dat hier in het gewone verkeer zelfrijdend voor komt rijden, dat zie ik nog niet gebeuren.” Zijn uitleg: “Het verkeer is gebaseerd op zo veel subtiele vormen van (oog)contact tussen mensen onderling, dat contact krijg je nooit tussen mens en machine.” Daarentegen komen er in de presentaties wel vergaande vormen van rijtaak-ondersteuning aan bod. Binnenkort verschijnt er een verslag van de Verkeersgedragdag en de presentaties op: https://www.devgd.nl/

 

Historie VGD 
De Verkeersgedragdag kent al een langere historie. Samen met TNO organiseerde het ‘Verkeerskundig Studiecentrum’ van de RUG, min of meer besloten bijeenkomsten om kennis en ervaringen te delen over gedrag. Na deze eerste reeks was het een poosje stil en startten Brookhuis en TNO opnieuw bijeenkomsten over gedrag. Nu voor een steeds breder wordend publiek. Brookhuis: “Mede omdat we ervoor hebben gekozen om deze bijeenkomsten bij een gastheer (of vrouw) te houden. We waren bijvoorbeeld al bij de NHL, RHDHV en SWOV, en nu bij de Universiteit Utrecht.” Hoogstwaarschijnlijk is de 11e Verkeersgedragdag volgend jaar bij de Politie-academie. “Ook zij hebben natuurlijk veel kennis en ervaring met verkeersgedrag”, benadrukt Brookhuis.

 

 

 

 

 

 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 10 tot 10 van 10

1 2 3 4

Artikelen 10 tot 10 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.