Autonoom varen op campus TU

maandag 18 maart 2019 Marcel Slofstra 54x gelezen

Maandag 18 maart opent Minister Cora van Nieuwenhuizen het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) op The Green Village bij de TU Delft. Dit nieuwe researchlab biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen. Smart Shipping stimuleert het slimmer, veiliger en efficiënter varen. Autonoom varen kan bijdragen aan effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies en een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten.

Researchlab Autonomous Shipping
“Met het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) zetten we een stap dichter naar de realiteit: Vanuit de formules, simulatiemodellen en gecontroleerde overdekte experimenten naar de buitenwereld; met alle onzekerheden die daarbij komen kijken. We beginnen met het op schaal testen van onze groepen van autonome vaartuigen om daarna snel door te schakelen naar een complexere omgeving met ander waterwegverkeer”, aldus Rudy Negenborn (hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics TU Delft).

 

Provincie Zuid-Holland
De Provincie Zuid-Holland ondersteunt het RAS met subsidie, verleent ontheffing om in het echt te experimenteren op de provinciale vaarwegen en zorgt voor passende wet- en regelgeving. Doel is om de infrastructuur technisch en juridisch geschikt te maken voor de toekomst. Het RAS wordt gecombineerd met het reeds bestaande Researchlab Automated Driving Delft (RADD), zodat autonoom rijden en varen actief worden verbonden. 

 

Efficiënter gebruik maken van water
“In het lab kunnen we op schaal laten zien wat de laatste stand van de techniek is voor grootschalige transportproblematiek. Dat inspireert veel meer dan met zijn allen om een vergadertafel zitten,” vertelt Negenborn. Hij werkt in het lab onder andere aan de ontwikkeling van een vloot van modulaire autonome vaartuigen die binnen de haven flexibel kleine hoeveelheden containers kunnen vervoeren. Negenborn: “Op het water is nog aardig wat ruimte, zeker in vergelijking met de weg. Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor. We kunnen een deel van het probleem oplossen door efficiënter gebruik te maken van het water door in te zetten op de ontwikkeling van autonome vaartuigen. Ook van de verdergaande autonomie van grotere schepen zijn de verwachtingen hoog. Efficiëntere vaarprofielen bijvoorbeeld moeten transport over water duurzamer maken, maar ook een dreigend tekort aan bemanning kan verholpen worden.”


Klik hier voor meer informatie.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • ‘Ik zet de mensen in een super handige ja-stand’ ‘Ik zet de mensen in een super handige ja-stand’ “Een goede keus om ons in de ochtend te programmeren”, complimenteert Pepijn Lagerwey de congresorganisatie van het nationaal verkeerskundecongres. In zijn plenaire clinic... 17 september Nettie Bakker
  • Stefan Bödecker nieuwe voorzitter BNSP Stefan Bödecker nieuwe voorzitter BNSP Stefan Bödecker  is de nieuwe voorzitter van de Beroepsvereniging van Stedebouwkundigen en Planologen (BNSP). Bödecker is directeur van BFAS+ en volgt Rob van der Velden op. 17 september Marcel Slofstra
  • KiM onderzoek ‘Mobility-as-a-Service onder de loep’ KiM onderzoek ‘Mobility-as-a-Service onder de loep’ Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) heeft een enquête uitgevoerd onder Mobility as a Service (MaaS)-experts. Uit de enquête komt een veelbelovend beeld over MaaS naar... 13 september Marcel Slofstra

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.