Bouwers lopen weg bij Rijkswaterstaat

woensdag 26 juni 2019 Marcel Slofstra 707x gelezen

Bouwbedrijven lopen weg bij projecten, een knooppunt waar de aanbesteding opnieuw moet en toekomstige projecten waar nauwelijks bouwbedrijven voor te vinden zijn. Rijkswaterstaat kampt met problemen bij grote werkzaamheden aan de Nederlandse infrastructuur. Dat meldt de NOS.

Sluis bij IJmuiden (Shutterstock)

Sluis bij IJmuiden (Shutterstock)

De NOS maakt melding van problemen bij Rijkswaterstaat.

 

Vorige week staakten werknemers van Heijmans, Hochtief en Fluor hun werkzaamheden aan het Zuidasdok in Amsterdam, in opdracht van hun werkgevers. Dit omdat Rijkswaterstaat een ontwerp van 'matige kwaliteit' vond en de bouwbedrijven voor het huidige budget weigeren het ontwerp aan te passen.

Om het project te redden is hoogleraar Marcel Hertogh ingeroepen als onafhankelijke specialist. Er moet voor de bouwvak, eind juli, een oplossing op tafel liggen.

 

 

Eerder concludeerde Rijkswaterstaat in een rapport dat de gevaren voor de bouwers in het algemeen te hoog zijn. "Partijen zijn kritischer over hun deelname", schrijft Rijkswaterstaat. En: "Rijkswaterstaat ziet het gemiddeld aantal inschrijvingen per aanbesteding van projecten boven de 250 miljoen euro dalen."

Volgens Maxime Verhagen van brancheorganisatie Bouwend Nederland: "Je kunt niet alle risico's voorzien en als je daardoor in de rode cijfers komt, dan kun je dat niet blijven volhouden." Peter Berdowski, CEO van Boskalis onderstreept het probleem: "Er is zoveel negatieve ervaring met deze projecten dat men eerst tot tien telt voor ze zich inschrijven."

 

Uit het rapport blijkt ook dat de huidige marktwerking leidt tot ongewenste resultaten. "Als dat zo is, worden projecten duurder of van mindere kwaliteit", zegt Leentje Volker, hoogleraar Integrated Project Delivery aan de Universiteit Twente, tegen de NOS.

Tijdens de crisisjaren was er juist veel behoefte aan projecten bij Rijkswaterstaat, ook al waren die toen net zo risicovol en complex. Echter, inmiddels hebben de bouwbedrijven meer dan genoeg werk en leveren andere projecten meer op.

 

Boskalis schreef zich bewust niet in voor de vernieuwing van de zeesluis bij IJmuiden. "Daar zitten zulke grote risico's aan, zoals bouw, planning, logistiek en boeteclausules. Dat is niet te overzien. Dus daar doen we niet aan mee", aldus Berdowski van Boskalis. Het project loopt nu jaren vertraging op en de bouwbedrijven BAM en VolkerWessels verliezen 200 miljoen euro. De staat verliest nog eens 64 miljoen euro. Ook bij de Ring Groningen Zuid en knooppunt Hoevelaken leveren de werkzaamheden problemen op.


Lees hier het hele bericht van de NOS.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.