Meer geld nodig voor brug- en sluisonderhoud

donderdag 16 mei 2019 Marcel Slofstra 44x gelezen

Er is meer geld nodig voor onderhoud van bruggen en sluizen, volgens de Algemene Rekenkamer. Er is sprake van achterstallig onderhoud en het aantal stremmingen op het water neemt toe.

 

De Rekenkamer deed onderzoek naar de bedrijfsvoering van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Veel bruggen en sluizen in Nederland stammen uit de jaren 50 en 60 of zijn zelfs nog ouder en hebben onderhoud nodig. Door slijtage en gebrek aan onderhoud neemt de kans op storingen toe.

 

“De onderhoudsachterstand van sluizen en bruggen is urgenter dan het beeld dat uit de jaarverslagen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar voren komt”, zegt collegelid Francine Giskes.

 

Achterstallig onderhoud

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heft vorig jaar bijna 289 miljoen besteed aan beheer en onderhoud van het hoofdvaarwegennet. Het uitgestelde onderhoud heeft echter een waarde van 414 miljoen, waarvan 37 miljoen achterstallig onderhoud betreft. Vanaf 2021 betreft het een tekort van 18 miljoen op jaarbasis. “Als onderhoud te lang wordt uitgesteld, neemt de kans op storingen toe. Dit kan uiteindelijk leiden tot hogere kosten”, aldus Francine Giskes.
 

Geld beschikbaar
Er is door het kabinet 543 miljoen extra beschikbaar gesteld voor nieuwe infrastructuur in 2018. Dit bedrag is echter doorgeschoven naar 2020 en verder, in verband met de planning van werkzaamheden. Ondertussen neemt het aantal stremmingen op het water toe. Uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat 26 bruggen en sluizen tussen januari 2017 en juni 2019 meer dan drie dagen geheel of gedeeltelijk afgesloten zijn geweest.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.