Mobiliteitsalliantie: bereikbaarheid onder druk

woensdag 12 juni 2019 Marcel Slofstra 53x gelezen

De mobiliteitsalliantie presenteert op 12 juni het Deltaplan Mobiliteit. In het plan staan de reiziger en het vervoer van goederen centraal. Aan het plan is een investeringsagenda gekoppeld.

Onvoldoende capaciteit
"De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan.", aldus de alliantie.

 

Volgens de alliantie zorgt de economische groei voor een stijgende mobiliteitsbehoefte, maar is de capaciteit van het Nederlandse wegennet om deze groei op te vangen. Ook het ov heeft te weinig capaciteit.


 

Tij keren

"Als wij het tij niet keren loopt Nederland vast, stijgt het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers tot 2030 met meer dan 45% en worden klimaat- en milieudoelstellingen niet gehaald. Om dit te voorkomen moeten we flexibeler kunnen zijn in ons reis- en vervoersgedrag, waardoor meer ruimte ontstaat en makkelijker kan worden gereisd en vervoerd."

 

Samenwerken

In het Deltaplan werken mobiliteitspartijen uit een breed veld samen, van fiets en ov tot goederenvervoer. Reiziger en goederen staan centraal in het plan. Dit vraagt om een integrale koppeling van de verschillende verkeers- en vervoerssystemen.

De aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied wordt gestimuleerd.

Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorijtuigenbelasting  (MRB) en aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer.

Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het Mobility as a Service (MaaS)

 

Extra investeringen
De extra investeringen die benodigd zijn om Nederland in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden, worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Daar staat een maatschappelijke kostenbesparing van 18 miljard euro tegenover.

 

Mobiliteitsalliantie

De mobiliteitsalliantie is een coalitie van 25 partijen waaronder de NS, RAI-vereniging, ANWB, BOVAG, Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond.

 

Plan downloaden
Het hele Deltaplan is hier in te zien.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Bouwers lopen weg bij Rijkswaterstaat Bouwers lopen weg bij Rijkswaterstaat Bouwbedrijven lopen weg bij projecten, een knooppunt waar de aanbesteding opnieuw moet en toekomstige projecten waar nauwelijks bouwbedrijven voor te vinden zijn.... 26 juni Marcel Slofstra
  • “Houten is het hoogste wat de mens bereikt heeft” “Houten is het hoogste wat de mens bereikt heeft” Josse de Voogd opende het Nationaal Fietscongres op 20 juni 2019 in Houten. Josse is onderzoeker van de geografie van het stemgedrag, niet alleen van fietsers, maar ook van... 26 juni Marcel Slofstra
  • ESRA-rapport Driver Fatique beschikbaar ESRA-rapport Driver Fatique beschikbaar Het thematische ESRA-rapport 'Driver Fatique 2018' is nu beschikbaar. Dit rapport beschrijft het percentage vermoeide ritten, persoonlijke acceptatie van vermoeidheid... 26 juni Marcel Slofstra

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.