Nieuw hoofdstuk in de verkeerskunde: Mastertrack Intelligent Mobility

dinsdag 19 maart 2019 Nettie Bakker 375x gelezen

Eerst was er de studie over ontwerp van de weg, daarna over het verkeer op de weg en nu informeren verkeer en wegkantsystemen elkaar. Dat vergt nieuwe vakkennis, nieuwe functies en functionarissen en dus ook een nieuwe vakopleiding. Op 15 maart werden op de HAN in Arnhem de eerste studenten en projectplaatsen geworven voor een nieuwe integrale Mastertrack Intelligent Mobility.

Deze Mastertrack integreert 125 jaar kennis van mensen, voertuigen en wegkantsystemen”, aldus Wim Vossebelt, directeur V-Tron, die samen met Jasper de Vries van XTNT en Jeannet van Arum van de provincie Nood-Holland een handtekening zette onder de belofte om studenten project- en stageplaatsen aan te bieden voor het opleiden van een nieuwe generatie verkeerskundigen: de verkeersmanagers van de toekomst.


Verkeersmanager van de toekomst
Drijvende kracht achter deze opleiding in wording is Frans Tillema, Lector intelligente mobiliteit aan de HAN. Met een ruime ervaring in onderwijs, onderzoek en de praktijk  van ITS-systemen in en rond de infrastructuur en voertuigen, ontwikkelde hij op basis van vele gesprekken in het werk- en onderwijsveld een visie op de verkeersmanager van de toekomst. Wie is deze functionaris en wat kan hij/zij het werkveld bieden?


Breed opleidingspakket
De nieuwe opleiding is integraal van opzet en wordt naar verwachting ook integraal aangeboden. In de voorbereiding zijn de hogescholen BUas, Windesheim en NHL al nauw betrokken bij de breedte van het onderwijsprogramma. Daarbij brengt Jeroen Weppner, docent BUas de laatste kennis rond van gedrag en beleving in. Windesheim-docent Marcus Popkema geeft het belang aan van governance: hoe zorg je ervoor dat IT-systemen voldoen aan de publieke waarden die we stellen aan mobiliteit. Anders gezegd: hoe maximaliseer je de voordelen voor het individu op basis van de principes van gelijkheid en rechtvaardigheid en hoe voorkom je negatieve effecten?


Jos Vrieling, docent NHL, gaat in op het belang van de interactie mens en techniek in de ontwikkeling van steeds slimmere rijtaakondersteunende systemen. Weet de mens bijvoorbeeld nog hoe hij moet ingrijpen als een systeem uitvalt of hapert bij een snelheid van 130 km/uur? Projectmanager Chris Huijboom van de HAN geeft een indruk van het belang van de voertuigkennis. Ofwel, wat ‘ziet’ de auto?. “Het maakt natuurlijk verschil wanneer een auto een meter ervoor of erna haaientanden herkent.” 


Opleidingsambassadeurs van het eerste uur, Jeannet van Arum van de provincie Noord-Holland en Jasper de Vries (XTNT) beloven zelf zich in te spannen voor de Master Intelligent Mobility door studenten te leveren en/of stage en projectplaatsen aan te bieden. Op deze bijeenkomst weten ze enthousiaste mede-ambassadeurs te werven van onder meer Vialis, RHDHV en ook de RaiVereniging.


Van start
Frans Tillema hoopt de Engelstalige opleiding officieel te presenteren tijdens het ITS-Congres op 3-6 juni in Eindhoven om in september van start te gaan aan de HAN met een anderhalfjarige voltijdsopleiding en een driejarige deeltijdopleiding Intelligent Mobility voor verkeersmanagers van de toekomst.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 10 tot 10 van 10

1 2 3 4

  • Fastned krijgt nul op rekest bij Raad van State Fastned krijgt nul op rekest bij Raad van State Fastned heeft vandaag geen gelijk gekregen in haar betoog over verkeersveiligheid en de gelijke behandeling tussen laadstations en benzinestations. De zaak bij de Raad van State... 5 augustus Jan Willem Kerssies

Artikelen 10 tot 10 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.