NVC sessieronde 3: Vervoersarmoede, Freefloat-mobiliteit en Mobiliteitsmanagement

maandag 21 oktober 2019 Marcel Slofstra 31x gelezen

U kunt op 31 oktober tijdens het Nationaal verkeerskundecongres onder andere kiezen uit de volgende sessies: Vervoersarmoede of mobiliteitsgeluk, Beleidsontwikkeling voor 'freefloat'-mobiliteit en Mobiliteitsmanagement met behulp van marketingtechnieken. De tiende editie van het Nationaal verkeerskundecongres is dit jaar op 31 oktober in Den Haag. Heeft u zich al aangemeld?

Vervoersarmoede of Mobiliteitsgeluk

De mogelijkheid om je te kunnen verplaatsen is een fundamentele behoefte van de mens. Dit vraagt voldoende toegang tot mobiliteit. Als we kijken naar recente data-analyses dan lijkt het erop dat weinig mensen problemen hebben met het organiseren van vervoer. Maar kwalitatieve onderzoeken geven een geheel ander beeld: mobiliteit wordt voor steeds meer mensen te duur en een groot aantal inwoners van stad en platteland vindt het systeem moeilijk te begrijpen. Door centralisatie van voorzieningen worden afstanden voor mensen tot zorg, onderwijs en werk buiten de stad groter terwijl het openbaar vervoer verschraalt. Voor veel mensen in de steden wordt het te duur met als gevolg (o.a.) schooluitval en minder kansen op actieve deelname aan de samenleving. Betaalbaarheid en ‘leesbaarheid en begrijpelijkheid’ blijken de grootste drempels. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mobiliteit voor iedereen toegankelijk blijft?

Deze sessie wordt verzorgd door de provincie Zuid-Holland

 


Beleidsontwikkeling voor ‘freefloat’-mobiliteit; een onderzoek in Amsterdam, Brussel en Madrid

Deelmobiliteit wordt steeds normaler in het straatbeeld. Door kostenreductie van zowel hardware als software en het blijvend vastlopen van ‘traditionele’ vervoersvormen is het commercieel aantrekkelijk geworden om nieuwe flexibele deelvervoersmiddelen aan te bieden, met name voor stedelijke reizen op korte afstand. In grote wereldsteden wordt steeds vaker elektrische deelmobiliteit zoals fietsen en stepjes aangeboden. Beleid voor deze nieuwe vorm van mobiliteit ontbreekt veelal. Loendersloot Groep voerde in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel een onderzoek uit naar beleidsontwikkeling en regulering t.a.v. deze ‘freefloat’-mobiliteit.

Deze sessie wordt verzorgd door Ruben Loendersloot (Senior adviseur fietsmobiliteit Loendersloot groep) en Rens Jonker (onderzoeker)

 


Mobiliteitsmanagement met behulp van marketingtechnieken.

Kragten heeft al jaren een eigen kijk op mobiliteit. We benaderen dit niet vanuit de diverse modaliteiten maar vanuit de doelgroepen. Iedere doelgroep heeft immers zijn eigen kenmerken, eigen behoefte dus ook eigen reiswijze. Als we deze reiswijze willen veranderen moeten we ook uitgaan van de doelgroep en niet vanuit de vervoersmodaliteit.
Maar hoe benaderen we nu deze doelgroepen. Wij doen dit met behulp van marketing technieken (waaronder citymarketing) en gedragsbeïnvloedingtechnieken. De eerste ervaringen hebben we hier inmiddels mee opgedaan en de volgende projecten staat voor de deur.
In onze presentatie gaan we verder in op onze aanpak aangevuld met concrete praktijk voorbeelden. Waarschijnlijk sluit de gemeente Venlo aan bij onze presentatie om te vertellen over een Europees project waar marketingtechnieken en mobiliteit centraal staat. Maar dat is op dit moment nog niet zeker.
Deze sessie wordt verzorgd door Jan Waalen (Kragten) en Wouter de Valk (Live Mobiliteit)

 

Nationaal verkeerskundecongres

Dit jaar is de tiende editie van het Nationaal verkeerskundecongres, op 30 en 31 oktober in Den Haag. De ideale gelegenheid om kennis op te doen, uw netwerk te onderhouden en op de hoogte te blijven over de ontwikkeling uit uw vakgebied. Lees hier meer.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 7 tot 14 van 383

1 2 3 4 5 6

Artikelen 7 tot 14 van 383

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.