Stijging populariteit elektrische scooters

maandag 11 november 2019 Marcel Slofstra 59x gelezen

Elektrische brom- en snorfietsen winnen aan populariteit. In de eerste tien maanden van dit jaar was 14,7 procent van alle nieuw verkochte brom- en snorfietsen elektrisch, in 2018 was dat nog 9,1 procent. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG.

Tot nu toe werden in Nederland 6407 elektrische scooters verkocht, vorig jaar was dat in dezelfde periode 6407 stuks. BOVAG en RAI streven er naar dat in 2025 alleen nog elektrische scooters verkocht worden.

 

Van alle nieuw verkochte snorfietsen was het aandeel elektrische snorfietsen 15,1 procent. Voor bromfietsen is dit 13,9 procent. Vergeleken met de automobielsector doen de snor- en bromfietsen het goed, 9 procent van alle nieuwe verkochte personenwagens is elektrisch.

 

Vooral in de vier grote steden doen de elektrische tweewielers het goed. In Amsterdam is dit jaar (27,1 procent van alle nieuwe scooters elektrisch.In Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt dit aandeel momenteel op respectievelijk 9,8 procent, 7,9 procent en 12,4 procent.

 

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “De elektrische scooter piekte jaren geleden kort na introductie, maar door kwaliteitsproblemen nam de populariteit snel af. Nu ook de A-merken zich in dit segment zijn gaan begeven en de accucapaciteit toeneemt, lijken alle obstakels overwonnen. Desondanks is het aanbod en de kwaliteit nog steeds erg divers, dus het is raadzaam om gedegen advies in te winnen bij de scooterspeciaalzaak.”

 

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging: “De branche neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en is een voorbeeld voor hoe in hoog tempo wordt gewerkt aan schonere lucht, een beter klimaat en minder geluidsoverlast. De moderne brom- of snorfiets past daarmee uitstekend in een effectief klimaat- en milieubeleid. Niet voor niets dat de sector in het Klimaatakkoord voor de snorfiets heeft afgesproken dat vanaf 2025 nieuw alleen nog maar elektrische modellen worden verkocht.” Daarbij wordt komende jaren ook versneld overgestapt naar schonere benzine brom- en snorfietsen. Zo geldt voor alle nieuwe scooters sinds 2017 de strenge Euro 4 emissienorm en gaat de sector in 2020 alweer over naar de nog strengere Euro 5 norm.”

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 8 van 383

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 8 van 383

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.