Toelating Stint formeel ingetrokken

dinsdag 5 februari 2019 Jan Willem Kerssies 122x gelezen

Minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) zag afgelopen december geen andere mogelijkheid dan de Stint in de huidige vorm niet te laten terugkeren op de weg. Dit naar aanleiding van een onderzoek van TNO. Het onderzoeksbureau constateerde onder andere problemen met de rem en de lengte van de remweg van de Stint. Vandaag is het besluit waarmee de Stint toegelaten was op de weg, formeel ingetrokken.  

Dit betekent dat voertuigen van het merk Stint definitief niet meer tot het verkeer op de weg zijn toegelaten. Dit schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Omdat er al twijfels waren over de veiligheid van de Stint, was deze sinds 2 oktober 2018 niet meer toegestaan op de openbare weg.

Eventuele terugkeer
Voor een eventuele terugkeer van een Stint op de weg, moeten de door TNO geconstateerde problemen worden verholpen. “Allereerst dienen de problemen die beschreven staan in het rapport van TNO, te worden verholpen”, schrijft de minister in haar brief aan de kamer. “Vervolgens zal de Stint, net als bij iedere andere nieuwe toelating voor een bijzondere bromfiets, moeten voldoen aan de nieuwe eisen die volgen uit het nog te herijken toelatingskader. Deze nieuwe eisen komen nog deze maand”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Onveilig
De Stint werd door TNO op zes aspecten getoetst. “Op alle zes de aspecten achten wij dit voertuig onveilig”, zei Bastiaan Krossen van TNO in december. Zo kan de nuldraad van de gashendel los komen te zitten waardoor de Stint ongewenst accelereert. “Ook moet er altijd voorkomen worden dat het voertuig zomaar remt. Omdat een aantal kabels los kan komen te zitten, is ook op dit punt de Stint onveilig.” 

Uit het onderzoek blijkt ook dat het in noodgevallen niet altijd mogelijk is om de Stint handmatig op een veilige plek te krijgen.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Drie grootste steden doen het goed in Benchmark Openbaar Laden Drie grootste steden doen het goed in Benchmark Openbaar Laden Net als voorgaande jaren heeft Over Morgen de Benchmark Openbaar Laden uitgebracht. Daarin wordt een beeld geschetst in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal... 13 augustus Jan Willem Kerssies
  • Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Op 16 juli 2019 is de consultatie van het wetsvoorstel implementatie van de nieuwe telecomrichtlijnen ( Telecomcode) gestart. Dit wetsvoorstel heeft grote gevolgen voor het... 9 augustus Jan Willem Kerssies

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.